Ondernemers die in 2015 of eerder een auto op de zaak hebben gezet met een laag bijtellingspercentage van 7, 14 of 21 procent, moeten over 5 jaar goed opletten. Er is een kans dat ze na vijf jaar ineens 25 procent bijtelling gaan betalen, 3 procentpunt meer dan mensen met een minder zuinige auto die na 2017 is aangeschaft.

Vanaf 2017 geldt er één bijtellingstarief van 22 procent voor alle auto’s met een verbrandingsmotor. Alleen voor puur elektrische auto’s blijft er een lager tarief van 4 procent bestaan (in 2016 gelden er andere tarieven).

Op deze manier wil staatssecretaris Eric Wiebes een einde maken aan het ingewikkelde belastingregime rond de auto van de zaak. Daarmee komt er ook een einde aan de jaarlijkse wedstrijd onder autofabrikanten om bepaalde modellen net onder een bepaalde uitstootgrens te krijgen door allerlei trucjes toe te passen.

Overgangsregime

Voor auto’s die zijn aangeschaft vóór 1 januari 2017 geldt een overgangsregime. Die auto’s houden 60 maanden nadat de auto op kenteken is gezet hun oude bijtelling. Dus wie in 2014 een auto ging rijden met 14 procent bijtelling, hoeft tot 2019 maar 14 procent van de catalogusprijs bij zijn bruto-inkomen op te tellen. Alleen na vijf jaar gebeurt er iets raars.

Auto’s die vóór 31 januari 2017 op kenteken zijn gezet, blijven ook na 5 jaar onder de oude regels vallen, met dien verstande dat de korting op het standaardtarief van 25 procent vervalt, aldus het wetsvoorstel. De bijtelling wordt dan 25 procent.

Zuinige auto duurder dan benzineslurper

Dat laatste heeft tot gevolg dat iemand in een 6 jaar oude Toyota Prius met stekker 3 procentpunt meer bijtelling betaalt dan iemand in een jongere maar veel minder zuinige auto. Ognjen Soldat, belastingadviseur bij Van Ooijen in Haarlem, was verbaasd. "Als je de begeleidende brief leest, haal je dit er niet uit. Maar als ik de wettekst lees, komt het er wel op neer."

De groep die getroffen zou worden door de maatregel is waarschijnlijk niet bijster groot. De meeste leaserijders en ondernemers ruilen hun auto na 4 of 5 jaar om. Maar er is natuurlijk ook een groep ondernemers die de vervanging van de auto om bedrijfseconomische redenen soms een jaartje opschuift.

Soldat vermoedt dat het gaat om een onbedoeld effect van de wet. Misschien dat het in het uiteindelijke voorstel nog wordt aangepast. Mocht dat niet het geval zijn, dan ziet Soldat voor ib-ondernemers zoals zzp' ers nog wel een mogelijkheid om onder de hogere bijtelling van 25 procent uit te komen. "Je mag als ondernemer voor de inkomstenbelasting niet constant schuiven met je auto van de zaak naar privé en weer terug, maar als een wet nadelig uitpakt, zou het best wel kunnen dat de fiscus het in zo'n geval wel accepteert dat je de auto van de balans van je bedrijf haalt. Dan kun je daarna gewoon kilometers declareren."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl