• Supermarkten hebben in de week voor Kerst hun beste week ooit gedraaid met een totale omzet van ruim 1 miljard euro.
  • De bonanza bij supermarkten staat in schril contrast tot de malaise bij de horeca, die door de plotselinge lockdown de verwachte omzet voor Kerst zag wegvallen.
  • Horeca-ondernemers hadden vaak al ingeslagen voor Kerst en raakten opgescheept met overtollige voorraden.
  • Lees ook: Zo komt de horeca van de voorraad af na de plotselinge lockdown

De een zijn dood is de ander zijn brood. Dat gold deze Kerst wel heel letterlijk voor respectievelijk de horeca en de supermarktbranche. Waar de plotselinge lockdown die op 19 december van kracht werd, rampzalig uitpakte voor de horeca, hebben supermarkten in de week voor Kerst hun beste week ooit beleefd.

Consumenten hebben nog nooit zoveel geld bij de supermarkt uitgegeven in één week als vorige week. Door de lockdown en de bijbehorende horecasluiting kochten huishoudens hun kerstlekkernijen massaal bij de supermarkt, meldt onderzoeksbureau NielsenIQ.

Dat kwam tot een totale omzet van 1,06 miljard euro, wat 3,7 procent meer is dan vorig jaar in dezelfde week. Het is pas de derde keer dat bij supermarkten meer dan 1 miljard euro in een week wordt uitgegeven.

De sterke kerstweek zorgt ervoor dat de supermarkten een jaaromzet van ongeveer 44,6 miljard euro halen, verwacht NielsenIQ. Dat zou een groei van 1,7 procent zijn ten opzichte van 2020. Toen kende de supermarktbranche al een topjaar met een groei van meer dan 9 procent op jaarbasis.

Nederlanders verwennen zichzelf steeds meer met luxere producten, merkt NielsenIQ. Jasper Bins van het onderzoeksbureau vindt dat niet vreemd. "Consumenten zoeken een vorm van compensatie voor de beperkingen waar ze mee te maken hebben."

Overigens spelen niet alleen de lockdowns en horecasluitingen een rol bij de groei van de supermarktomzet. Ook het thuiswerken draagt daaraan bij omdat mensen nu hun eigen koffie en snacks kopen.

NielsenIQ rekent erop dat de prijzen komend jaar verder stijgen door onder meer hogere prijzen voor grondstoffen, transport en energie. Die inflatie kan de omzet opnieuw doen toenemen, zeker nu corona voorlopig nog tot maatregelen blijft leiden.

Bittere pil voor de horeca

Voor de horeca is de pil van de lockdown daarentegen extreem bitter. Veel restaurants hadden al flink ingeslagen voor de kerstdagen, maar zaten door de lockdown plots massaal omzetverlies en overtollige voorraden.

Niet alleen eet- en drinkgelegenheden zaten met overschotten, ook hun leveranciers, winkels waar eten wordt verkocht en locaties voor een dagje uit moesten plotseling een andere bestemming voor hun voorraad vinden, gaf Geertje Zeegers, country manager van Too Good To Go, aan tegenover Business Insider.

Via de app tegen voedselverspilling kunnen bedrijven hun overschotten aanbieden aan consumenten.

LEES OOK: Hoe het Amsterdamse luxehotel The Grand de coronacrisis doorkomt: met een strandterras, een bijzonder kunstproject en een app voor een contactloze klantervaring