• Horecaondernemers werden afgelopen zaterdag overvallen met een lockdown die de volgende dag al inging.
  • Veel inkopen voor kerst waren al gedaan en kunnen niet meer worden teruggedraaid, zegt Koninklijke Horeca Nederland.
  • In allerijl komen de menuboxen terug en er is een noodnummer tegen voedselverspilling.

Met de onmiddellijke lockdown die afgelopen zondag inging, zitten horecazaken plotseling met een overtollige voorraad. “Vorige week dinsdag gingen ondernemers nog uit van kerst en hebben daarop hun inkopen gebaseerd. Drie dagen later wordt een nieuwe lockdown aangekondigd”, schetst Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Uit een poll die KHN vorige week had uitgezet, bleek dat 75 procent van de ondernemers open zou gaan onder de maatregelen die toen golden. Volgens de branchevereniging waren de bestellingen net geplaatst bij de groothandel en voor een deel ook al uitgeleverd voordat de lockdown werd aangekondigd.

“Om 5 voor 12 kunnen deze bestellingen niet meer worden teruggedraaid”, aldus KHN, die zich zorgen maakt over de voorraad waar geen omzet tegenover zal staan. De belangenorganisatie pleit voor financiële compensatie van de overheid.

Niet alleen eet- en drinkgelegenheden zitten met overschotten, ook hun leveranciers, winkels waar eten wordt verkocht en locaties voor een dagje uit moeten plotseling een andere bestemming voor hun voorraad vinden, merkt Geertje Zeegers, country manager van Too Good To Go. Via de app tegen voedselverspilling kunnen bedrijven hun overschotten aanbieden aan consumenten.

Maandag liep het nog geen storm met ondernemers die hun voorraad kwijt moesten. Het aanbod nam volgens Zeegers minimaal toe, mogelijk omdat ondernemers zondag en maandag nog bezig waren met de sluiting van de zaak en hun personeel.

Wel zag ze het aanbod van een aantal partijen verdubbelen. "We zien dat bijvoorbeeld bij een warenhuisketen waar ook eten wordt verkocht, speelparadijs Ballorig en groothandel Makro."

Maar of dit door de lockdown komt? "Dat is niet zeker", zegt Marleen Acket, woordvoerder van Makro tegen Business Insider. "Wat wij wel hebben gezien is dat er een stuk minder is besteld. Onze horecaklanten bestellen meestal op zondag voor de levering op maandag. 70 procent van deze horecabestellingen werd geannuleerd of niet geplaatst."

Of Makro met overtollige voorraad blijft zitten, moet blijken. "We maken ons wel zorgen over een stukje derving, maar mogelijk worden producten nog in de winkels verkocht. We zijn open rond de feestdagen, traditioneel een drukke periode. En veel ondernemers zullen overschakelen op afhalen en bezorgen en inkopen doen in onze winkels", aldus Acket.

"De overschotten zullen we aantrekkelijk aanbieden in de winkel en aan Too Good to Go, maar dat zal eerder na de feestdagen zijn dan in de aanloop daarvan", verwacht ze.

Noodnummer tegen voedselverspilling

Bij Too Good To Go is inmiddels een spoedactie op touw gezet om ondernemers van hun overtollige voorraad af te helpen. Onder de 7.000 bedrijven die bij Too Good To Go zijn gesloten, zijn 1.200 horecaondernemingen die zijn geraakt door de maatregelen.

"Afgelopen weekend hebben we aangesloten partners via e-mail benaderd en maandag hebben we gebeld om te checken of we kunnen helpen met advies", vertelt Zeegers. "Daarnaast heeft Too Good to Go een noodnummer in het leven geroepen om de niet-aangesloten horecabedrijven en -leveranciers te bereiken. "Via het noodnummer kun je binnen een half uur aangesloten zijn."

To Good To Go adviseert ondernemers over de manieren waarop producten kunnen worden aangeboden. "Ondernemers kunnen ervoor kiezen hun producten in een box te doen, bijvoorbeeld een voorraadbox met verschillende producten of een maaltijdbox. Een wijnbox of broodbox is ook mogelijk, dan weet de consument een beetje wat hij krijgt", zegt Zeegers.

"Het is uiteindelijk aan de ondernemers hoe ze hun producten aanbieden. Ons doel is om zoveel mogelijk eten te redden door het aan te bieden aan de 2,5 miljoen consumenten op de app."

Om te voorkomen dat voorraad wordt weggegooid, ziet KHN verschillende initiatieven voorbijkomen. "Van foodtrucks en minimarkten, tot het verzorgen van kerstmaaltijden voor mensen die wel iets extra’s kunnen gebruiken. Ook zien we speciale pre-kerst menuboxen om de voorraad van de afgelaste kerstbrunch van volgend weekeinde kwijt te raken", aldus de branchevereniging.

Lees meer over de horeca: