De Amerikaanse megasterren Beyoncé en Taylor Swift hebben deze zomer bewezen dat ze kaartverkoop, merchandise en hotelovernachtingen kunnen aanjagen met hun Renaissance and Eras tournees. De eerste zou naar schatting 4,5 miljard dollar aan economische impact kunnen genereren, de laatste 5 miljard dollar, becijferde onderzoeksbureau QuestionPro.

Nu gaan de artiesten ook hun kracht tonen op het witte doek.

In augustus kondigde Swift een Eras concertfilm aan die op 13 oktober zal uitkomen. In de eerste 24 uur werden direct voor 26 miljoen dollar aan kaartjes verkocht, waarmee eerdere records werden verbrijzeld. Na veel speculatie kondigde Beyoncé zondagavond haar eigen concertfilm aan: de film van de Renaissance-tour zal op 1 december in première gaan.

In het verleden hebben zowel Swift als Beyoncé concertfilms aan Netflix verkocht. De streamingdienst zond de documentaire “Reputation” over Taylor Swift in 2018 uit en betaalde in 2019 naar verluidt 20 miljoen voor Beyoncé’s “Homecoming”.

Het is niet bekend of de streamingdienst nog steeds dergelijke bedragen zou neertellen voor concerten (Netflix heeft de uitgaven voor content beperkt). Maar dat maakt niet veel uit, want de popsterren gaan er deze keer veel meer geld aan verdienen.

Swift financiert de productie van 'Taylor Swift: The Eras Tour' zelf en brengt deze rechtstreeks in de bioscoop, zonder dat er een filmstudio aan te pas komt om de productie- en distributiekosten op zich te nemen, meldde Matthew Belloni van het digitale medium Puck.

Met 273 miljoen Instagram-volgers heeft Swift geen dure marketing nodig. "Zij is zelf het belangrijkste marketinginstrument dat ze hebben", zegt Shawn Robbins, hoofdanalist bij Box Office Pro, tegen Insider.

Verkoop concertfilms Swift en Beyoncé aan streamingdiensten

De details van Beyoncé's concertfilmdeal zijn nog niet bekend, maar het lijkt niet vergezocht om aan te nemen dat ze een soortgelijke deal heeft gesloten als die van Swift.

Beyoncé en Swift zullen later meer geld verdienen als ze hun films aanbieden op video-on-demand-platforms en ze aan streamingdiensten verkopen. Die opbrengsten zullen waarschijnlijk rechtstreeks in hun zakken verdwijnen.

Concertfilms zijn niet nieuw. Ze gaan terug tot 'Woodstock' uit 1970. 'Michael Jackson's This Is It' bracht in 2009 wereldwijd 262,5 miljoen dollar op. En 'Justin Bieber: Never Say Never' leverde in 2011 99 miljoen dollar op, blijkt uit gegevens van Comscore. 

Er wordt van uitgegaan dat Swift en Beyoncé records kunnen breken. "Het zijn niet de eerste concertfilms die in de bioscoop verschijnen, maar de manier waarop ze ze uitbrengen en het publiek dat ze najagen is baanbrekend", aldus Robbins.

Er is geen twijfel dat beide films het goed zullen doen. Veel fans konden niet naar de concerten vanwege torenhoge ticketprijzen of simpelweg gebrek aan kaartjes.

LEES OOK: Deze Taylor Swift-fan betaalde €5.000 voor twee tickets: ‘Ik schaam me en heb er spijt van’