Al vóór de coronapandemie was er sprake van een groei in het aantal mensen dat volledig of deels vanuit huis werkt. De coronacrisis en de daarbij horende lockdown gaven deze trend echter een verdere impuls, en sindsdien is de arbeidsmarkt en de manier waarop we werken blijvend veranderd.

Tijdens de pandemie werd duidelijk dat thuiswerken doorgaans geen rem zet op de productiviteit van werknemers, als er ten minste wederzijds vertrouwen is tussen werkgever en werknemer. Daarbij geeft thuiswerken vaak extra flexibiliteit.

Dat speelt mee bij de zoektocht naar een nieuwe baan: banen voor werken op afstand en hybride banen zijn het meest populair bij sollicitanten, zo blijkt uit onderzoek van zakelijk platform LinkedIn, dat dinsdag werd gepubliceerd.

Volgens LinkedIn is bijvoorbeeld in Nederland gemeten vanaf maart 2024 het aandeel van sollicitaties voor banen op afstand gemiddeld genomen vier keer zo groot als het aandeel van beschikbare vacatures in dit segment. Ook bij hybride functies overtreft het aandeel sollicitaties het beschikbare aandeel vacatures.

Uit de data van LinkedIn blijkt echter ook dat er sprake is van een interessante tegenstelling. Uit de trend bij sollicitaties blijkt dat werknemers het liefst een functie op afstand willen, terwijl leidinggevenden juist het liefst hebben dat werknemers terugkeren naar kantoor.

Ruim een derde van ondervraagde leidinggevenden in een wereldwijd onderzoek van LinkedIn gaf aan minder flexibele of hybride banen in hun organisatie te willen, en evenzoveel leidinggevenden willen thuiswerken minder gaan vaak aanbieden als arbeidsvoorwaarde.

Werknemer wil thuiswerken, werkgever wil terugkeer naar kantoor

Die houding ten aanzien van thuiswerken kan zorgen voor obstakels op de arbeidsmarkt bij het werven van nieuwe krachten. Recruiters zeggen dat het lastiger is nieuwe werknemers te vinden als men volledig op kantoor moet werken. Zo krijgen ze minder sollicitanten. Vooral jongere generaties willen dat werkgevers flexibele arbeidsvoorwaarden op het gebied van thuiswerken bieden.

Flexibiliteit blijft dus belangrijk. Met name in de ICT en creatieve sector geldt dat. Afgelopen maand bleek uit cijfers van het CBS dat in die sectoren het meest thuis wordt gewerkt.

In de transport, logistiek en dienstverlening is dat logischerwijs minder.  Zo’n 52 procent van de werkenden in Nederlanders werkte afgelopen jaar soms of vaak thuis. De meeste mensen werken de helft van hun dagen thuis, gemiddeld zo’n vijftien uur.

LEES OOK: In deze 14 sectoren wordt het meest en het minst op kantoor gewerkt: ICT en creatief beroep aan kop met thuiswerken.