• Ondanks aanvallen op schepen in de Rode Zee door Houthi-rebellen groeit de mondiale containerhandel.
  • Dat stelt de Deense rederij Maersk, één van de grootste containervervoerders ter wereld.
  • Maersk waarschuwt intussen ook voor een de komst van een reeks nieuwe containerschepen die kunnen zorgen voor overcapaciteit.
  • Lees ook: Verzekeringspremies voor vrachtschepen die via Rode Zee varen knallen omhoog

De mondiale containerhandel zit in de lift, ondanks de aanvallen op schepen door Houthi-rebellen in de Rode Zee. Dat stelde de Deense containervervoerder Maersk donderdag bij de presentatie van de financiële cijfers over het eerste kwartaal van 2024.

Eerder gaf Maersk, één van de grootste containerrederijen ter wereld, aan dat de wereldwijde containerhandel dit jaar 2,5 procent tot 4,5 procent zou groeien. Door een sterke start van het jaar valt de groei waarschijnlijk aan de bovenkant van die bandbreedte uit. Het bedrijf bemerkt een sterke vraag naar containerschepen.

Verstoring routes containerschepen in de Rode Zee

De wereldwijde aanvoerketens hebben last van meerdere verstoringen, waarvan de situatie in de Rode Zee de grootste is. Maersk vaart al een tijd niet meer in de Rode Zee omdat Houthi-rebellen uit Jemen daar geregeld vrachtschepen aanvallen als vergelding voor steun aan Israël. Maersk leidt zijn schepen rond Afrika om de Rode Zee te vermijden.

In het eerste kwartaal nam de winst voor rente, belastingen en afschrijvingen af tot 1,6 miljard dollar, waar dat vorig jaar in dezelfde periode nog 4 miljard dollar was. De resultaten zijn wel verbeterd ten opzichte van het voorgaande kwartaal.

Overcapaciteit containerschepen dreigt

Maersk waarschuwde in februari dat een golf van nieuwe containerschepen die dit jaar en volgend jaar op de markt komen overcapaciteit zal veroorzaken. Dat zal de winst van het bedrijf raken, is de verwachting. De containerprijzen verdriedubbelden tot bijna 3500 dollar per container in het begin van het jaar, maar zijn sindsdien gezakt tot zo'n 2400 dollar.

"We verwachten nog steeds dat het grote aantal nieuwe schepen dat dit en volgend jaar wordt opgeleverd deze factoren uiteindelijk zal compenseren en de oceaanmarkten opnieuw onder druk zal zetten", zei topman Vincent Clerc in een verklaring.

LEES OOK: Ik heb 3 jaar op cruiseschepen gewerkt. Deze 5 dingen zou ik nooit doen aan boord