Mediamarkt concurreert op prijs, maar de service weegt niet op tegen die van concurrenten als Coolblue en Bol.com. “Op prijs alleen ga je de oorlog niet winnen”, zegt retailexpert Cor Molenaar dinsdag tegen het Financieele Dagblad.

Molenaar wijst er in de krant op dat Mediamarkt vooral bekend is als winkelformule, terwijl de strijd om de consument juist steeds meer online wordt uitgevochten.

De online verkoop van consumenten- en huishoudelijke elektronica wint nog altijd aan marktaandeel en webwinkels als Bol.com en Coolblue profiteren daarvan het meest, meent ook retailexpert Frank Quix van Q&A. “Die winkels zijn online geboren, hun focus is helder.”

Winkels en voorraden

Volgens Molenaar is Mediamarkt aan de verliezende hand met zijn 49 filialen in Nederland. “Mediamarkt huurt veel te veel meters winkeloppervlakte en moet daardoor ook te veel voorraad aanhouden. Onlineretailers als Coolblue hebben veel minder kosten.”

Afgelopen weekeinde vertrok de Nederlandse topman Pieter Haas van het in Duitsland genoteerde moederbedrijf van Mediamarkt, Ceconomy. Retailexpert Quix wijst erop dat Haas al volop bezig was met snijden in het winkeloppervlak en noemt zijn vertrek dan ook een geval van Barbertje moet hangen.

Ceconomy heeft 850 winkels in vijftien landen en draait een omzet van 22 miljard euro. Een olietanker, aldus Quix, maar wel eentje die in zwaar weer verkeert.

Een woordvoerder van Mediamarkt liet aan het FD weten zich niet te herkennen in het sombere beeld. Hij sprak juist van stijgende bezoekersaantallen en groeiende omzet in Nederland, maar had daarvan geen actuele cijfers paraat.

LEES OOK: De CEO van bol.com legt uit waarom klanten niet meer zien van de samenwerking met Albert Heijn