350 miljoen euro telde Ahold Delhaize in 2012 neer voor bol.com, toen al veruit de grootste internetwinkel van Nederland.

Een logische overname, zo klonk het destijds. Want het winkelketenconcern bemachtigde zo in één klap een sterke positie online.

Ahold Delhaize is hoofdzakelijk gericht op de verkoop van levensmiddelen in fysieke winkels; bol.com is een online detailhandel met een focus op boeken, elektronica en speelgoed. Beide bedrijven vullen elkaar dus goed aan.

In de zes jaar na de overname is de omzet van bol.com ruimschoots verviervoudigd, tot 1,6 miljard euro in 2017. Qua groei zit het dus wel goed, ook al is bol.com op papier niet winstgevend.

Maar wat zien consumenten van de samenwerking tussen bol.com en Ahold Delhaize, dat met Albert Heijn ook de grootste supermarktketen van Nederland bezit?

Een bestelling bij bol.com kun je afhalen bij een AH-vestiging, maar afgezien daarvan lijkt de synergie beperkt. Dat komt volgens CEO Huub Vermeulen van bol.com omdat de samenwerking tot nu toe voornamelijk aan de achterkant zit.

“We zijn begonnen met de dingen die het dichtstbij liggen. Denk aan gezamenlijke promoties, inkoopkanalen en vooral het delen van kennis op technisch vlak”, zegt Vermeulen in gesprek met Business Insider. “Het zijn dingen die wel werken, maar helaas minder zichtbaar zijn voor de klant. Daar zul je in de toekomst nog meer van gaan zien.”

Lees ook op Business Insider

Bol.com en Albert Heijn hebben de afgelopen jaren meerdere pilots gedaan, die zich veelal in de winkel afspelen. Dat gaat verder dan alleen pakketjes afhalen en retourneren.

“Bijvoorbeeld een servicedesk waar je producten uit kunt proberen of vragen aan onze klantenservice kunt stellen”, legt Vermeulen uit. “Of in een Albert Heijn gelijk online een pan bestellen bij bol.com. Maar dat zijn nu vooral pilots. We willen er meer van maken, maar je moet wel goed nadenken over hoe je dat zo relevant mogelijk maakt voor miljoenen consumenten. Dat vergt tijd en aandacht.”

Dat de pilots niet zijn doorgezet, komt volgens Vermeulen doordat zowel Albert Heijn als bol.com een eigen strategie heeft. Vermeulen: “Die is aan beide kanten denk ik behoorlijk succesvol, maar dat vergt ook tijd en aandacht.”

De internetwinkel heeft nog steeds een eigen hoofdkantoor in Utrecht, waar Ahold Delhaize opereert vanuit Zaandam. Dat hoeft zeker geen nadeel te zijn, geeft Vermeulen aan. “Etos en Gall & Gall staan al jaren los van Albert Heijn en doen toch veel dingen samen. Het zijn losse merken met hun eigen beleving en dat is op zich heel gezond.”

Benieuwd wat Huub Vermeulen van Amazon vindt? Lees het hele interview dat Business Insider had met de CEO van bol.com »