Het schandaal rond de gemanipuleerde testsoftware van Volkswagen was in de ogen van de Europese Commissie in Brussel een mooie aanleiding om in te zetten op méér Europa.

Eén van de problemen bij de milieutests voor het vaststellen van de stikstofuitstoot van dieselauto’s betreft immers de nauwe band tussen nationale keuringsinstanties en autofabrikanten.

Zo betalen autofabrikanten in onder meer Duitsland testbureaus die op commerciële basis werken.

Geen Europese autowaakhond

In de Europese Unie is er geen instantie vergelijkbaar met de Amerikaanse Environmental Protection Agency, die als onafhankelijk, publiek instituut emissietests kan uitvoeren.

Het dieselschandaal was voor eurocommissaris Elzbieta Bienkowska reden om te proberen méér bevoegdheden naar Brussel te halen. Maar dat lijkt een onhaalbare zaak, zo signaleert het Financieele Dagblad vrijdag.

Het verzet tegen een overkoepelende macht voor de Commissie, die uitgaat boven nationale autotestbureaus, wordt vanuit het Europarlement geleid door de Britse Conservatief Daniel Dalton (!) en verder is er een stevige lobby van belangrijke autolanden, zoals Italië, Spanje en Tsjechië. Duitsland zelf houdt zich op de vlakte.

Eurocommissaris Bienkowska wilde aanvankelijk de bevoegdheid krijgen om herkeuringen uit te voeren en boetes uit te delen, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. "De Commissie zal wel iets krijgen, maar niet wat ze wil. Het gaat ook om een mega-overdracht van bevoegdheden", stelt europarlementariër Dennis de Jong van de SP tegenover het FD.

Aanpak van sjoemeldiesels blijft voorlopig waarschijnlijk een nationale zaak in Europa.

LEES OOK: Dit kan Nederland leren van hoe Duitsers omgaan met oldtimers en stedelijke milieuzones