Schoonheidsmerk The Body Shop wil het duurzaamste bedrijf ter wereld worden. Daarvoor moet alles binnen de winkelketen duurzamer worden, van ingrediënten en verpakkingen tot de winkels en campagnes.

Dat schrijft Duurzaambedrijfsleven.nl.

Het nieuwe commitment, met de naam Enrich Not Exploit bestaat uit activiteiten en meetbare doelen, die alle aspecten van het bedrijf wereldwijd raken. The Body Shop, dat dit jaar veertig jaar bestaat, moet deze doelstellingen tegen 2020 realiseren.

Met behulp van het commitment zegt het schoonheidsmerk bescherming te bieden en aandacht te geven aan milieu en samenleving in alle onderdelen van zijn bedrijfsvoering. Van ingrediënten, producten en verpakkingen tot winkels, werknemers, leveranciers en campagnes, stelt het merk.

Ingrediënten worden traceerbaar

Zo stelt The Body Shop zichzelf onder meer als doel 100 procent van zijn ingrediënten duurzaam te verbouwen en traceerbaar te maken. Daarnaast moet de ecologische voetafdruk van alle productcategorieën elk jaar kleiner worden.

Verder wil het concern een innovatiepijplijn ontwikkelen voor cosmetische ingrediënten afkomstig uit gebieden die rijk zijn aan biodiversiteit, met als doel deze gebieden te verrijken. Ter aanvulling maakt The Body Shop inzichtelijk welke natuurlijke ingrediënten het bedrijf gebruikt, welke ingrediënten afkomstig zijn van groene chemie en wat de biologische afbreekbaarheid en watervoetafdruk van de producten is.

Fossiele grondstoffen vermijden

Naast deze beloftes stelt het merk zich als doel ook de ecologische voetafdruk van zijn winkels te verkleinen. Als een winkel opnieuw wordt ingericht, moeten duurzame aanpassingen worden doorgevoerd. Zo moet het energieverbruik van alle winkels met 10 procent omlaag. Om dat te bereiken, voorziet het merk al zijn winkels van groene energie.

Ook op het gebied van verpakkingen wil The Body Shop duurzamer opereren. Zo moet in 2020 70 procent van het totale aantal productverpakkingen dat de retailer gebruikt, zijn gemaakt zonder gebruik van fossiele grondstoffen.

Het schoonheidsmerk kondigde vorige week al aan een innovatieve verpakking te ontwikkelen uit afgevangen CO2. Dit moet een alternatief zijn voor het gebruik van plastic op basis van olie.

Lees ook op Duurzaambedrijfsleven.nl

'Houten' onderbroek vergt minder water dan katoenen versie

Software zelfrijdende Google-auto krijgt status van 'chauffeur'

Mondiale CO2-tax dichterbij met Nederlands plan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl