Voor nieuwe inzichten, wijze marketinglessen of manieren om als ondernemer nog succesvoller te worden, kun je gewoon de televisie aanzetten.

Dit zijn de zeven documentaires – en een reality show – die je dit weekend nog op Netflix kunt bekijken om een betere ondernemer te worden.

1. The True Cost (2015)

In deze door Kickstarter-gefinancierde documentaire wordt de lelijke onderbuik van de hedendaagse kledingindustrie belicht. Hoe dat goedkope jurkje dat je zo leuk vindt in Bangladesh een systeem van uitbuiting en armoede in stand blijkt te houden. De les voor ondernemers in The True Cost is dat hun producten en diensten (onbedoelde) gevolgen kunnen hebben voor de mensen die er direct en indirect bij betrokken zijn.


2. Print the Legend (2014)

In deze documentaire volgen kijkers de pioniers van de ontluikende 3D-printindustrie. Deze technologie staat in de kinderschoenen, maar kan een nieuwe industriële revolutie teweegbrengen. Een die ervoor zorgt dat we onze kleren, sportschoenen en andere consumentengoederen gewoon thuis printen in plaats van kopen in de winkel.

Deze Netflix-documentaire richt zich op de race tussen verschillende uitvinders om een industrie te definiëren. En ondertussen leren we als kijker dat 'startupje spelen' niet alleen maar leuk is. Succes eist ook opofferingen qua vriendschap, visie en eigendom van ideeën. Wijze lessen voor ondernemers die moeten bedenken of dit ze waard is, op de reis richting succes.


3. Abstract: The art of Design (2017)

Design is onzichtbaar en overal tegelijkertijd. Het is de glimlach die je ziet in het pijltje van het Amazon-logo, de iPhone in je zak of de bergen op je pak Bar-Le-Duc. Maar design gaat dieper dan het eindresultaat van je bedrijf.

De afgelopen jaren omarmen bedrijven als Apple, Samsung, Nike, Google en Kate Spade het concept van 'design denken' in hun bedrijfsprocessen: ze stellen de eindgebruiker van producten centraal. Laat je inspireren door creatievelingen die in 'Abstract: The art of Design' de revue passeren. En bedenk hoe jij je bedrijf beter kunt maken door 'design' te omarmen.


4. Jiro Dreams of Sushi (2011)

Jiro Ono is 93 jaar oud en van hem kunnen jonge ondernemers leren hoe je passie en kwaliteit kunt combineren. Met heel veel geduld. De chefkok van driesterrenrestaurant Sukiyabashi Jiro is dé sushi-meester van de wereld. In de documentaire 'Jiro Dreams of Sushi' volg je deze legendarische ambachtsman met zijn dagelijkse bezigheden, zoals het inkopen van de beste ingrediënten voor zijn gerechten, die zo'n 300 euro per bord kosten. Ono laat zien hoe geduld en discipline samen met passie de beste resultaten kunnen opleveren.


5. Fyre: The Greatest Party That Never Happened (2019)

De mislukking van het groots aangekondigde Fyre-festival op de Bahama's in 2017 moet als waarschuwing en voorbeeld dienen voor ondernemers die meer beloven dan ze waarmaken. Prachtige marketing en veel volgers op social media zijn niks waard als je faalt met een goed product (of dienst) op de proppen te komen.


6. Tony Robbins: I Am Not Your Guru (2016)

Je houdt van hem of je haat hem. Maar lifecoach Tony Robbins laat zien hoe je kracht kunt putten uit je diepste depressies en hoe je die kan omzetten in positiviteit. Naast peptalks, laat deze documentaire ook zien hoeveel organisatie er zit in dit soort coach-seminars. Succes is meer dan alleen een mooi praatje hebben, maar ook keihard werken.


7. Minimalism: A Documentary About The Important Things (2016)

Het leven is stressvol. Onbeantwoorde e-mails stapelen al snel op, je wordt geleefd door je agenda, er zijn te veel vergaderingen en te weinig momenten om even stil te staan bij wat je aan het doen moet. Of hoe je vooruit wilt gaan. In de documentaire 'Minimalism: A Documentary About The Important Things' komen mensen aan het woord die ervoor kiezen om los te laten van het drukke bestaan en hoe dat henzelf en hun bedrijven beter maakt.


Extra: hoe opruimen je visie en workflow verbeteren

Het is geen documentaire maar de populaire realityshow 'Tidying Up With Marie Kondo' zit boordevol wijze lessen voor ondernemers. De Japanse lifestyle-coach hielp al miljoenen mensen met het opruimen van hun huis en aan kant maken van hun drukke levens: gooi alles weg dat geen 'joy' (geluk en blijdschap) in je leven 'sparkt' (oplevert). Kondo's opruimfilosofie kan drukke ondernemers helpen hun adresboeken en e-mailaccounts te 'de-clutteren'. Heb je klanten of opdrachtgevers die je frustreren door late betalingen of tegenvallende geleverde producten of diensten? Zet ze bij het oud vuil!


Lees meer: