• Nederland telde op 1 januari van dit jaar zo’n 83.200 fysieke winkels, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
  • Dat zijn er 1.100 meer dan een jaar eerder, waarmee sprake is van een breuk met de dalende trend van het afgelopen decennium.
  • Er kwamen vooral doe-het-zelfwinkels, boekenwinkels en tabakszaken bij in 2023. Er verdwenen vooral tuincentra en bloemen- en dierenwinkels.
  • Lees ook: Winkelleegstand neemt toe: 433.000 vierkante meter ongebruikt in eerste kwartaal van 2024

Het aantal winkels in Nederland is het afgelopen jaar weer gestegen, na een dalende trend in het afgelopen decennium.

Nederland telde op 1 januari 2024 van dit jaar zo’n 83.200 fysieke winkels, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat zijn er 1.100 meer dan een jaar eerder.

Toch is het aantal winkels nog niet terug op het niveau van voor de coronapandemie, want toen waren er ruim 84.100 fysieke winkels. En al helemaal niet op het niveau van 2010 toen er ruim 97.000 fysieke winkels waren.



Meer doe-het-zelfwinkels en boekenwinkels

Het aantal doe-het-zelfwinkels en boekenwinkels steeg het afgelopen jaar sterkst. In absolute zin steeg het aantal winkels in doe-het-zelf artikelen het meest, met aan het begin van dit 310 winkels meer dan een jaar eerder.

In relatieve zin kwamen er met een stijging van 12,9 procent tot in totaal bijna 660 winkels de meeste boekenwinkels bij, gevolgd door tabakswinkels met een stijging van 6,5 procent.

Het aantal tuincentra en bloemen- en dierenwinkels daalde in absolute zin het sterkst en in relatieve zin het aantal winkels in wit- en bruingoed en audio- en video-opnamen.

Nog altijd zijn de meeste winkels in Nederland kledingwinkels, die zijn goed voor ruim 16 procent van alle fysieke winkels. Er zijn nu in totaal ruim 13.000 kledingwinkels in Nederland. Na kledingwinkels volgen supermarkten (6.700) en winkels in overige huishoudartikelen (6.400).

Overigens zijn er in Nederland meer webwinkels dan fysieke winkels: nu in totaal ruim 95.000. Het aantal webwinkels is het afgelopen jaar opnieuw gestegen.

LEES OOK: Zwaar weer in de winkelstraat: hogere kosten en lagere bestedingen drukken winstmarge detailhandel