De medewerkers van Tesla moesten het afgelopen jaar keihard werken om de nieuwe Model 3 eindelijk te kunnen gaan leveren. De toekomst van de Californische maker van elektrische auto’s staat of valt min of meer met het succes van de Model 3, het eerste model voor de bredere middenklasse met een basisprijs van zo’n 35.000 dollar.

Nu de belangrijkste hordes voor het opschalen van de productie van de Model 3 zijn genomen, stuurt Tesla fors wat personeelsleden weg. Volgens zakenkrant The Wall Street Journal (WSJ) mag zeven procent van de fulltime medewerkers de biezen pakken, zodat Tesla de prijs van de nieuwe elektrische auto kan verlagen.

“Tesla moet snijden, terwijl we de komende maanden de productie van de Model 3 opschalen en de fabrieksprocessen verbeteren”, legt oprichter en topman Elon Musk uit in een memo dat de WSJ inzag. “Dit is cruciaal om op grote schaal de standaardversie van de Model 3 te kunnen verkopen voor 35 duizend dollar en nog steeds gezond te blijven als bedrijf”.

Begin dit jaar presenteerde Tesla tegenvallende cijfers over het laatste kwartaal van 2018. Beleggers zien dat de vraag naar Model 3 vooralsnog achterblijft bij de verwachtingen.

Productiehel van de Model 3

De productie van de Tesla Model 3 was volgens topman Musk een “hel“. Het opschalen van de productie ging moeizaam; pas afgelopen zomer lukte het om wekelijks vijfduizend auto’s van de fabrieksband af te laten rollen. En dat ging om de duurste versie van de Model 3, niet de betaalbare auto van 35 duizend dollar die Musk eerder beloofde.

Musk zie hierover in een interview met HBO:

“Tesla is heel serieus bedreigd in zijn voortbestaan vanwege de problemen met de productie van de Model 3”

De plannen voor de goedkope versie van omgerekend ruim 30 duizend euro zijn verder naar de toekomst verschoven. Vanaf februari zijn vooralsnog alleen de dure modelen van de Model 3 te koop in Nederland. De Long Range All-Wheel Drive voor minstens 58.800 euro en de Performance-versie van 69.700 euro.

LEES OOK: Zelfrijdende Tesla rijdt robot omver bij techbeurs CES in Las Vegas