De Tesla Model 3 komt eindelijk naar Nederland. De leveringen gaan in februari 2019 van start, maakte de maker van elektrische auto’s woensdag bekend.

In april had Business Insider de Model 3 al op de Nederlandse wegen gespot, maar dat bleek een exemplaar van een Amerikaanse Tesla-fan die een roadtrip door Europa maakte.

Nu kunnen ook Nederlanders die een aanbetaling hebben gedaan de auto samenstellen naar hun wensen. Afhankelijk van de opties worden de eerste Nederlandse modellen dan vanaf februari geleverd.

Echt betaalbaar zijn de Model 3-modellen nog niet. Net als in de VS kiest Tesla ervoor om eerst de duurdere versies van de Model 3 op de markt te brengen, met een grotere accu en extra vermogen. De Long Range All-Wheel Drive begint bij 58.800 euro, de Performance-versie bij 69.700 euro.

Tesla-taks voor leaserijders

De levering in 2019 betekent dat zakelijke rijders niet kunnen profiteren van de huidige gunstige bijtellingsregels. Wie privé in een auto van de zaak rijdt, moet belasting betalen over de waarde van de auto; de zogenoemde bijtelling.

Nu geldt voor volledig elektrische auto’s nog het lage tarief van 4 procent, dat bij de cataloguswaarde moet worden opgeteld. Na de jaarwisseling geldt die 4 procent tot een bedrag van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent.

Dit heet ook wel de ‘Tesla-taks’. De Vereniging Zakelijke Rijders verwacht dat Tesla-bezitters daardoor in 2019 zo’n 500 euro per maand duurder uit zijn.

Lees ook op Business Insider

Lees meer: Dit kost het om een Tesla, een Mercedes op benzine en een BMW op diesel te rijden

Leaserijders kunnen kiezen voor andere elektrische auto’s, die in Nederland minder dan 50.000 euro kosten. Denk bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf, de Hyundai Kona of de Opel Ampera. Maar volgens Mark Schreurs van MisterGreen Electric Lease voldoen die niet aan de hoge eisen.

“Zakelijke rijders willen een grote, krachtige batterij, waarmee ze veel kilometers op een dag kunnen rijden”, zei hij eerder dit jaar tegen het Financieele Dagblad. “Duitse autofabrikanten hebben nog steeds geen serieus volledig elektrisch alternatief voor de zakelijke rijder.”

Instapmodel van Tesla

De Model 3 is het instapmodel van Tesla en werd begin 2016 aangekondigd. Toen konden potentiële klanten ook al een reservering maken tegen een aanbetaling van 1.000 euro. Sinds eind vorig jaar levert de maker van elektrische auto’s dat model in de Verenigde Staten.

In de VS levert Tesla inmiddels ook iets goedkopere versies van de Model 3. De beloofde versie van 35.000 dollar is er nog niet. Volgens topman Elon Musk moet dat binnen zes maanden wel lukken als de automaker de kosten verder omlaag heeft gekregen.

Wanneer de goedkoopste Model 3 naar Nederland komt, is nog niet bekend.

Model 3 nog steeds geen auto voor de massa

Tesla kampte het afgelopen jaar met flinke problemen bij het opschalen van de productie van de Model 3. Pas deze zomer slaagde het bedrijf erin om wekelijks vijfduizend exemplaren van het duurdere model van de fabrieksband te laten rollen.

Door de problemen – door Musk aangeduid als een ‘productiehel’ – werden de plannen voor de betaalbare variant snel op de plank gelegd. De goedkoopste Model 3 kan naar schatting een verlies van bijna 6.000 dollar per auto opleveren, zo berekende de Zwitserse bank UBS.

Tesla richt zich eerst op de veel lucratievere toplaag van de elektrische automarkt, de rijke early adaptors. Het bedrijf moest wel, want een faillissement was volgens Musk dichtbij. “Tesla is heel serieus bedreigd in zijn voortbestaan vanwege de problemen met de productie van Model 3”, zei de topman in een interview met HBO.

LEES OOK: Deze 21 elektrische auto’s kun je in 2025 op de weg spotten