Daar is hij dan eindelijk. Bijna.

De door Tesla beloofde ‘goedkope’ Model 3 rolt binnenkort echt van de fabrieksband af, maakte het bedrijf vannacht bekend.

Een jaar te laat, als je eerdere aankondigingen in beschouwing neemt. Al in 2017 hypete het bedrijf van CEO Elon Musk deze elektrische auto voor de gewone consument, een eeuwigheid geleden in de techwereld.

Model 3 deze lente al op de weg, in Amerika dan

Musk kondigde vrijdagnacht op Twitter aan dat het bedrijf per direct orders aanneemt voor ‘de goedkopere, middenklasse’ versie van Tesla’s nieuwste wagen. Binnen zes weken hoopt het bedrijf de voertuigen daadwerkelijk te kunnen leveren.

Voor Amerikanen moet de betaalbare Model 3 45.000 dollar (39.324 euro) gaan kosten, inclusief belastingen. In staten als Californië, waar consumenten forse belastingvoordelen krijgen bij de aankoop van emissiebeperkende elektrische auto’s, wordt dit bedrag lager.

Volgens Musk komt het prijskaartje voor het nieuwe model op deze manier eerder in de buurt van 35.000 dollar (30.585 euro). Hoeveel de Nederlandse consument zal gaan betalen, is nog onduidelijk. De beoogde leverdatum in ons land staat vooralsnog als ergens in 2019 vermeld op de site van Tesla.

De nieuwe mid-range Model 3 van Tesla heeft, in tegenstelling tot andere modellen, een enkele motor en enkel achterwielaandrijving. Waar de Model S met een volle batterij een bereik heeft van 417 tot 540 kilometer, is deze van dit nieuwe 'werkpaard' iets beperkter: 354 tot 500 kilometer.

Musk tweette vannacht de site door waar de langverwachte bak besteld kan worden. Hier kunnen klanten kiezen uit de - nu - drie beschikbare Model 3-modellen.

Tot op heden bood Tesla in de verenigde Staten alleen duurdere versies van de Model 3 aan. Daar kost een basismodel zonder extra's, of Tesla-snufjes als de bijna-zelfrijdende optie 'Auto-Pilot', zo'n 64.000 dollar.

Screen shot of new Model 3 order page from Tesla

Foto: de website van Tesla.

De Model 3 is nog steeds geen auto voor de massa

Door de belofte te maken een strakke hightech doch betaalbare elektrische auto te gaan produceren voor de gewone consument, sleepte Tesla in de VS al meer dan veertigduizend bestellingen binnen sinds de aankondiging.

Maar door problemen met de opschaling van de productie van de Model 3, werden plannen voor de betaalbare variant echter al snel op de plank gelegd. Tesla richtte zich daarom op de veel lucratievere toplaag van de elektrische automarkt, de rijke early adaptors.

Pas deze zomer slaagde het bedrijf erin om wekelijks vijfduizend exemplaren van de duurdere Model 3 van de fabrieksband af te laten rollen. In 2017 schoot Musk zijn doelstelling rijkelijk mis om honderdduizend wagens te produceren. Het bleef dat jaar bij een magere 2700.

Of Tesla inderdaad haar nieuwste belofte waarmaakt door begin volgend jaar de betaalbare Model 3's af te leveren, is geen zekerheid in het licht van eerdere verbroken beloftes. Zelfs nu schiet de Model 3 tekort aan eerder door Musk toegezegde voordelen.

De wagen zou aanvankelijk 35.000 dollar kosten vóór eventuele belastingvoordelen, niet na. Bovendien is de leveringsdatum al eerder verschoven.

Zeker voor Amerikaanse consumenten is het belangrijk dat Musk op tijd met zijn nieuwe Model 3's komt. Vanaf januari worden de dit jaar ingestelde federale belastingvoordelen voor elektrische auto's weer afgebouwd waardoor de Model 3 geleidelijk duurder zal worden voor de 'gewone consument'. In Nederland staat de leveringsdatum vooralsnog op ergens in 2019.

LEES OOK: Tesla is 'too big to fail' - en dat draait om meer dan Tesla zelf