De markt voor stages is onder druk gekomen door de coronacrisis.

Er zijn echter ook nieuwe initiatieven om studenten en bedrijven online bij elkaar te brengen.

In de laatste week van mei biedt de Digitale Week van de Mediastages een online alternatief voor een event dat normaal gesproken als Dag van de Mediastages in Hilversum wordt gehouden.

Het aantal stages in Nederland is door de coronacrisis met 50 procent gedaald vergeleken met vorig jaar rond deze tijd, zo constateerden deskundigen van Jobdigger en Intelligence Group eind april.

Dat ligt mede aan de stagnatie van de mobiliteit op de arbeidsmarkt als gevolg van de lockdownmaatregelen. Er zijn de nodige zorgen of het jongeren in deze crisistijd wel lukt om straks een stageplek of een afstudeeropdracht te vinden

Vakbond CNV heeft ook een speciaal meldpunt geopend waar de jongeren hun verhaal kwijt kunnen over lopende stages.

Toch komen er, nu we langzaam weer wat meer bewegingsvrijheid krijgen, ook nieuwe initiatieven los om studenten, opleidingen en bedrijven met elkaar in contact te brengen om stages te organiseren.

Zo is er komende week van 25 tot en met 29 mei de Digitale Week van de Mediastages. Onder meer via sessies met videodienst Zoom kunnen studenten zich oriënteren op de markt voor mediastages en de creatieve industrie.

Het kennisplatform Mediastages heeft een digitaal alternatief ontworpen voor het jaarlijkse Dag van de Mediastages met workshops, tips van professionals en de mogelijkheid om het aanbod van honderden stagevacatures door te nemen.

LEES OOK: Zo gaan influencers om met de coronacrisis - reizen is drama, maar webproducten werken gaan goed