De advertentiemarkt staat onder druk door de coronacrisis en de reisbranche is ingestort. En dat merken influencers.

Het inkomen van influencers op social media daalde sinds het begin van de coronacrisis hard.

Twee reisinfluencers die Business Insider sprak, zagen hun inkomsten met respectievelijk 90 en 95 procent dalen.

Influencers buiten de reisbranche hebben het minder zwaar, maar zien ook nog steeds hun inkomsten dalen.

Gelukkig trekt de markt voorzichtig weer aan.

Greg Gerrits en zijn vriendin Irene de Krijger leefden begin dit jaar als reisbloggers en influencers op een idyllisch eiland op de Filipijnen. Ze sliepen er direct aan het strand, snorkelden bij een scheepswrak en dronken na het beachvolleyballen een cocktail op het strand.

Maar ondertussen maakten ze zich grote zorgen. “We waren daar in januari en toen verspreidde het coronavirus zich in Azië al snel”, zegt Gerrits tegen Business Insider. Reizen, en daarover schrijven op zijn website Reisjunk.nl, is zijn werk, maar hij hield er rekening mee dat zijn inkomsten in de maanden daarna zouden instorten.

Lees ook op Business Insider

Dat hij en zijn vriendin nu 95 procent minder verdienen dan voor de coronacrisis had hij echter niet verwacht.

Toch is dat voor veel influencers, met name in de reisbranche, de realiteit.

De advertentiemarkt stortte na het begin van de coronacrisis in, terwijl influencers daarvan afhankelijk zijn. Tegelijkertijd gaat het met de reisbranche ook niet best: als mensen al kunnen reizen ondanks de overheidsbeperkingen en gecancelde vluchten, durven ze dat vaak niet.

‘Wij werden als eersten geraakt door de crisis’

Ook Lisette van Beek, oprichtster van de website Travellust.nl, worstelt als reisblogger en influencer met de coronacrisis. “Ik zit nu echt in de verkeerde branche”, zegt ze. “Wij werden als eersten geraakt door de crisis. Begin februari stortte de reisbranche in bepaalde landen al in, nog voordat Rutte de Nederlandse maatregelen aankondigde. En waarschijnlijk krabbelt de reisbranche als laatste weer op.”

Ze merkte dat haar bezoekscijfers snel daalden. “Met wel 85 procent.” Dat is een probleem, want ze verdient geld met affiliate marketing: ze maakt reclame voor reisgerelateerde producten en diensten. Wanneer mensen via haar bijvoorbeeld een reis boeken, krijgt zij een commissie.

Omdat die reizen nu niet meer geboekt worden, verdient ze daar ook nauwelijks meer aan. “De mensen die mijn blog nog wel lezen, kopen niks. Ze dromen alleen maar over reizen. Daardoor is mijn grootste inkomstenbron weggevallen.”

90 procent van inkomsten weg

Voordat de coronacrisis begon, kwam Van Beek goed rond met haar werk. Ze werkte als zzp’er fulltime aan haar blog en was er veel voor op reis.

Vorig jaar had ze er rond deze tijd al zeven reizen op zitten. Nu is ze pas twee keer weggegaan en is ze 90 procent van haar inkomsten kwijtgeraakt.

Daardoor belandt ze gelukkig niet direct in de schulden. “Ik doe dit werk al een aantal jaar en heb geld opzij gezet voor dit soort situaties, dus ik zit niet meteen in nood. Maar het is wel balen om te zien dat mijn inkomsten zo drastisch naar beneden gaan.”

Meeste influencers verdienen nu minder

Volgens Dave Leusink, medeoprichter van Influencer Agency, een bedrijf dat andere bedrijven aan influencers koppelt voor campagnes, is het beeld dat Van Beek en Gerrits schetsen niet uniek. Wereldwijd heeft hij dankzij samenwerkingen met andere bedrijven een netwerk van een paar honderdduizend influencers. Hij ziet dat de meesten van hen nu minder verdienen.

“Wij werken niet bepaald met kleine influencers, dus ik durf te zeggen dat ze nu zeker niet bij de voedselbank zitten”, zegt hij. “Ze hebben vaak heel goede jaren achter de rug en hebben een deel van die inkomsten opzij gezet.”

Maar vrijwel allemaal verdienen ze nu minder, zeker in de reisbranche.

Markt kan snel weer aantrekken

Toch ziet Leusink ook positieve signalen. Waar de advertentiemarkt voor op televisie het erg slecht doet, valt dat in veel productcategorieën voor influencers mee. “Wij hebben vorige maand onze beste omzet ooit gedraaid.”

“Er zijn veel one-product-webshops, die dus maar één heel specifiek product verkopen, die het nu heel erg goed doen.” Zoals een bedrijf dat een tuinstoel verkoopt. “Dat is zo’n mooi ding, als je die op een foto ziet, wil je hem meteen hebben.” Sinds de coronacrisis loopt dat bedrijf ontzettend goed, en via influencers hopen ze nog meer stoelen te verkopen.

Daarnaast denkt hij dat de advertentiemarkt voor influencers sneller herstelt dan in andere sectoren, zoals de advertentiemarkt op televisie. “Als je reclame wil maken op televisie, ben je al snel tienduizenden euro’s kwijt”, zegt hij. Je moet een reclame maken, waar een flink budget voor nodig is, en je moet ook nog veel geld uitgeven om die te kunnen uitzenden.

Bij influencers kun je heel laagdrempelig adverteren, legt Leusink uit. Binnen een paar dagen kun je als bedrijf een deal sluiten met een influencer en heb je een advertentie online die stukken goedkoper kan zijn dan een televisiereclame. Vervolgens weet je ook nog eens exact wat het effect is, omdat dat veel makkelijker te meten is dan bij een televisiereclame.

Onzekere situatie

Scarlet Hemkes, die samen met haar vriendin Joyce Everink het eerste Nederlandse lesbische YouTube-kanaal en blog Ik Vrouw van Jou startte, merkt ook dat de markt ietsje aantrekt.

In het begin van de coronacrisis werden veel campagnes afgezegd of op pauze gezet. “We kregen van bedrijven mailtjes dat ze graag met ons wilden samenwerken, maar daar nog even mee wilden wachten. Dat is lastig, want tegen concurrerende bedrijven die met een aanbod komen moet je dan ‘nee’ zeggen.” De afspraak was immers al gemaakt.

Doordat er zo veel campagnes werden afgezegd, daalden de inkomsten die ze via hun YouTube-kanaal en blog genereerden ongeveer met de helft. Daar liggen Hemkes en Everink niet wakker van, want naast hun influencer-bestaan hebben ze ook nog een andere baan.

“Ik zou wel wat meest gestrest zijn als we dat werk niet hadden”, zegt Hemkes. “Het is ook wel onzeker nu. Ik vraag me af hoe dit verder gaat. In hoeverre blijven merken influencers inzetten?”

Ze merkt nu dat bedrijven weer wat meer interesse hebben om bij hen te adverteren. “Het is ook heel laagdrempelig. Ze kunnen het een keertje proberen en kijken wat het effect is. Als ze dan budget hebben, kunnen ze het in een langdurige samenwerking omzetten.”

‘Deze zomer is verloren’

Reisinfluencer Gerrits merkt ondertussen nog weinig van marktherstel. Vooralsnog is dat geen probleem: hij en zijn vriendin hebben de afgelopen jaren veel geld opzij kunnen zetten en kunnen het daarmee één tot twee jaar uitzingen.

“We verdienen nu nog ongeveer 5 procent van onze normale inkomsten”, zegt hij. “Dat is niet genoeg om van te leven, maar als we een beetje bijleggen vanuit ons spaargeld is het nog steeds oké.”

“Daarom hebben we besloten om deze rustige periode te gebruiken om onze website weer op orde te krijgen.” Normaal gesproken zijn Gerrits en zijn vriendin zo’n 5 maanden per jaar op reis. Doordat ze nu niet weg kunnen, hebben ze alle tijd om hun oude artikelen te updaten en hun website wat op te frissen.

Ze willen de situatie tot oktober aankijken. “Als er dan nog geen zicht is op verbetering, willen we gaan kijken of we onze strategie moeten veranderen en ons bijvoorbeeld meer op Nederland moeten richten. Maar deze zomer is zeker verloren.”

Coronacrisis heeft ook positieve kanten

Influencer Van Beek van Travellust is al wel op zoek gegaan naar andere inkomstenbronnen. “Mijn man en ik zijn allebei zzp’er en konden wel aanspraak maken op overheidssteun, maar dat is net genoeg om onze huur te betalen. Daarom heb ik nu twee freelance klussen op het gebied van sociale media erbij genomen. Het is heel fijn dat ik dat kan doen.”

Daarnaast ziet ze ook de positieve kanten van de coronacrisis: ze heeft veel achterstallig onderhoud aan haar website kunnen doen, en het is ook weleens fijn om een langere periode thuis te zijn.

“Vorig jaar was ik in bepaalde maanden eigenlijk te veel op reis. Dan was ik net twee dagen thuis en stapte ik weer in het vliegtuig”, zegt Van Beek. “Daardoor verloor ik mijn reislust en nam ik me al voor om het dit jaar wat rustiger aan te doen. Dat lukt dankzij deze crisis, en daardoor merk ik dat ik de reislust weer terug begin te krijgen.”

Lees meer over influencers: