De nasleep rond het schandaal rond zogenoemde sjoemeldiesels is lang en kostbaar. In 2015 kwamen Duitse autofabrikanten, waaronder Volkswagen, onder vuur te liggen toen bleek dat er via software gesjoemeld werd met de gemeten CO2-uitstoot van dieselauto’s.

Na vele miljardenbetalingen voor schikkingen is het nog niet gedaan met compensatieclaims in deze affaire. Waar eerst vooral compensatie werd geboden aan particulieren die een dieselauto hadden aangeschaft, melden zich nu steeds vaker bedrijfsclubs bij Duitse autofabrikanten.

Medio dit jaar riep de stichting MKB-Claim bedrijven in Nederland op om compensatie te eisen voor ondernemers die een dieselauto aanschaften tussen 2009 en 2019.

Ook de brancheclub Transport en Logistiek Nederland (TLN) komt nu in actie, zo meldde De Telegraaf maandag.

De belangenbehartiger van transportbedrijven wil namens duizenden bedrijven een miljoenenclaim indienen bij autofabrikanten. Dit gebeurt in een samenwerking met dieselgate.com.

TLN wil ondernemers met een dieselbus of bestelwagen juridisch ondersteunen met claims tegen autofabrikanten. Uit een eerste inventarisatie zou blijken dat 4.000 tot 5.000 bedrijven gedupeerd zijn met gemiddeld zo'n tien auto's per bedrijf, aldus de krant.

LEES OOK: Volkswagen betaalt €227 miljoen in schikking van Britse rechtszaak rondom het dieselschandaal