• Een massaclaimstichting roept MKB-bedrijven die het afgelopen decennium een ‘sjoemeldiesel’ als bedrijfswagen kochten, op zich te melden.
  • MKB-Claim wil bij autofabrikanten compensatie eisen voor bedrijven die een dieselauto aanschaften tussen 2009 en 2019.
  • Maandag bepaalde het Duitse grondwettelijke hof in Karlsruhe dat eigenaren van sjoemeldiesels in Duitsland een schadevergoeding kunnen krijgen tussen de 5% en 15% van de aanschafwaarde.
  • Lees ook: ‘Hogere accijns op benzine per 1 juli hakt er zwaarder in dan stijging olieprijs’

Het sjoemeldieselschandaal kwam al jaren geleden aan het licht, maar er lopen nog verschillende rechtszaken van consumenten tegen autofabrikanten om schadevergoeding te krijgen. Als het aan massaclaimstichting MKB-Claim ligt, komt daar nu ook een zaak van gedupeerde ondernemers bij. De stichting vraagt bedrijven en ondernemers om zich aan te melden.

De afgelopen jaren waren er al verschillende massaclaims die zich op consumenten richten. MKB-Claim werkt met een van hen samen, namelijk Stichting Car Claim. Die stichting trok eerder al samen met de Consumentenbond op en won een procedure tegen Volkswagen en zijn dealers. In die zaak loopt nog een hoger beroep.

MKB-Claim richt zich op bedrijven die van 2009 tot september 2019 een nieuwe of gebruikte dieselauto of bestelauto hebben aangeschaft. “Eerdere uitspraken van de rechter zijn positief”, zegt directeur Stef Smit van MKB-Claim. “Voor consumenten werd al beslist dat zij recht hebben op 3.000 euro voor een nieuwe dieselauto en 1.500 euro voor een tweedehands model. Wij verwachten voor bedrijven vergelijkbare bedragen.

Duitse hof doet uitspraak over compensatie sjoemeldiesels

Bezitters van diesels waar een niet goed werkende reinigingsinstallatie voor uitlaatgassen in zit, kunnen in Duitsland voortaan ook een compensatie krijgen. Die ligt tussen 5 en 15 procent van de aanschafwaarde bepaalde het Bundesgerichtshof in Karlsruhe maandag. Dat is de hoogste Duitse rechter, afgezien van het grondwettelijk hof.

Het hof besliste in een aantal zaken van auto-eigenaren waarvan de diesel wel over een uitlaatgasreiniging beschikte, maar waarbij die bijvoorbeeld alleen bij bepaalde buitentemperaturen werkt. Het gaat daarbij niet om zogeheten sjoemeldiesels, waarbij de uitlaatgassen alleen gereinigd werden tijdens een speciaal testprogramma. Maar ook dergelijke beperkte systemen zijn niet toegestaan omdat de auto dan alsnog een deel van de tijd niet aan de uitstootregels voldoet.

Bij het Bundesgerichtshof zijn inmiddels al 2000 zaken aangespannen, die opgehouden waren tot deze uitspraak er was. Bij lagere rechters gaat het nog eens om tienduizenden zaken. De zaken die het Bundesgerichtshof als basis nam voor de huidige uitspraak betrof dieselauto's van Volkswagen, Audi en Mercedes-Benz. Maar meer autofabrikanten gebruiken reinigingsinstallaties met zogenaamde thermische vensters. Die automakers kunnen nu ook voor de rechter gesleept worden.

Ook gevolgen voor compensatie sjoemeldiesel in Nederland

De Stichting Diesel Emissions Justice verwacht dat de uitspraak ook grote gevolgen gaat hebben in Nederland. De stichting voert verschillende collectieve acties tegen conglomeraten van autofabrikanten om gesjoemel met de normen voor uitlaatgassen. Daarmee probeert zij een schadevergoeding af te dwingen voor vele duizenden dieselautobezitters.

"In een recente zitting tegen Mercedes voorspelden wij al dat deze beslissing de zaak in Duitsland zou kunnen kantelen. En dat is vandaag gebeurd", zegt Joost Edixhoven, een van de advocaten bij de stichting. "Houdt de fabrikant zich niet aan de wet, dan is hij aansprakelijk en heeft de koper recht op een flinke vergoeding. Dit is dan ook heel goed nieuws voor de gedupeerden."

Het hele sjoemeldieselschandaal kostte Duitse autofabrikanten al tientallen miljarden euro's, waarvan Volkswagen en zijn dochtermerken het grootste deel voor hun rekening namen. Wereldwijd lopen er bovendien nog rechtszaken om compensatie, waaronder in Nederland. Het is niet direct duidelijk wat voor extra kostenpost deze Duitse uitspraak zou kunnen betekenen.

LEES OOK: De Volvo EX30 is een volledig elektrische premium SUV: zo kregen de Zweden de prijs onder de €40.000