De ongeveer driehonderd winkels van Bruna gaan fungeren als ophaal- en verstuurpunt voor pakketjes en post van Sandd en DHL. De bestaande loketten van concurrent PostNL in de winkels zullen verdwijnen, zegt Sandd-topman Ronald van de Laar donderdag.

Begin volgend jaar zal Bruna de eerste winkels in de grote steden ombouwen. Binnen twee jaar moeten alle Bruna’s zijn voorzien van nieuwe servicebalies.

Bruna praat volgens een woordvoerster ook met andere partijen over een samenwerking, inclusief PostNL. Volgens Van de Laar is het echter geen optie dat PostNL achter hetzelfde loket komt als Sandd en DHL.

DHL heeft al ongeveer 1500 ophaal- en verzendpunten. Sandd onderzoekt ook verdere samenwerkingen met DHL op het gebied van postbezorging. Zo zou een verdeling van pakketjes mogelijk zijn, waarbij Sandd de pakjes doet die via de brievenbus kunnen. De twee partijen introduceerden onlangs ook al gezamenlijk een frankeermachine.

Sandd richt nu vooral op de klein zakelijke markt, maar volgens de topman wordt steeds meer gekeken naar consumenten. “Sandd zal zich steeds meer gaan focussen op de behoeftes van het mkb én van de particuliere verzenders en ontvangers.”

PostNL gaat er vooralsnog van uit dat de samenwerking met Bruna wordt voortgezet, zo laat een woordvoerster weten. "Wij zitten in het overgrote deel van de Bruna-winkels. We zijn uitermate tevreden over de samenwerking en we hebben het volste vertrouwen dat we die gaan continueren."

Bod op Sandd

Woensdag meldde het Financieele Dagblad nog dat PostNL eind vorig jaar op het punt heeft gestaan om Sandd over te nemen. Het bod ketste op het laatste moment af omdat een overname politiek onhaalbaar werd geacht, aldus ingewijden.

De overnamesom zou naar verluidt tussen de 100 miljoen en 150 miljoen euro hebben gelegen. ​"Het persbericht lag al klaar", aldus een bron. PostNL brak de overnamepoging echter op maandag 28 december af. "De nadelen wogen niet op tegen de voordelen", stelt een andere betrokkene tegen de krant.

Overigens was PostNL zelf ook het doelwit van een overname. Het Belgische Bpost deed meerdere keren een bod op het Nederlandse postbedrijf, maar de gesprekken liepen uiteindelijk op niets uit.