• Het percentage ketens in Nederlandse stadscentra is sinds 2010 met zo’n 4 procentpunt afgenomen, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.
  • Bijna een kwart van de Nederlandse winkels en horecagelegenheden maakt momenteel onderdeel uit van een bredere formule.
  • Wel is er sinds 2021 sprake van een lichte stijging van het aandeel ketens.
  • Lees ook: Slechts iets meer dan 1 op 20 winkels staat leeg: dit is de reden

Al zou je soms denken dat stadscentra verworden tot een ‘eenheidsworst’ aan steeds dezelfde winkelketens, niets blijkt minder waar te zijn. Het aantal filialen in Nederlandse stadscentra en winkelgebieden is sinds 2010 juist met zo’n 4 procentpunt afgenomen, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO.

Maakte in 2010 nog ruim 28 procent van alle winkels en horecagelegenheden in winkelgebieden onderdeel uit van een formule, anno 2023 is dat gedaald naar 24,4 procent.

In totaal maakt afgerond 31 procent van alle winkels in Nederland maakt onderdeel uit van een keten, tegenover 10,8 procent van alle horecazaken.

In de grafiek hieronder zie je de afname van het percentage ketens in het Nederlandse winkellandschap sinds 2010.

Bron: ABN AMRO
Bron: ABN AMRO

Sinds 2021 iets meer ketens in winkelstraten

Sinds 2021 is overigens sprake van een lichte stijging van het percentage winkelketens. Dit komt doordat de al jaren geldende stijging van het percentage ketens in de horecawereld in deze jaren niet werd gecompenseerd door een daling van het percentage winkelketens. Ook dáár steeg het percentage filialen licht.

In niet alle winkelbranches was sinds 2021 dan weer sprake van een stijging van het percentage filialen. In de branches witgoed, doe-het-zelfzaken en wonen steeg het percentage ketens, maar in winkels met huishoudelijke artikelen, luxeproducten en media nam het percentage ketens juist af.

In sommige branches is het aandeel ketens bovengemiddeld hoog. Zo behoort 46 procent van de winkels in de levensmiddelenbranche tot een formule. 37 procent van de kledingwinkels en 73 procent van de winkels in de persoonlijke verzorging is onderdeel van een formule.

Meer afhaal- en bezorgketens

De groei van het aandeel ketens in de horeca blijkt voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de de toename van het aandeel afhaal- en bezorgketens, waarvan sinds 2017 sprake is.

Bestaande restaurants sluiten zich bij zo'n formule aan en er worden nieuwe filialen geopend. Ook in absolute aantallen leidt dat tot een forse stijging. Waren in 2017 nog 423 Nederlandse restaurants onderdeel van een keten, begin dit jaar was dit ruim verdrievoudigd naar 1.273.

Onder cafés (nagenoeg 0 procent) en café-restaurants (1,6 procent) is er juist amper sprake van filialen. Uitzonderingen zijn zaken van bijvoorbeeld 3WO, Hell’s Kitchen Horeca Groep en ondernemer Won Yip.

LEES OOK: Bezorgbedrijf neemt plek in van opgedoekte cafés en restaurants