De onbemande supermarkt Wundermart heeft 3 miljoen euro groeigeld gekregen om uit te breiden van hotels naar kantoren en om meer technologie te ontwikkelen.

Er zijn tot nu toe dertig onbemande foodmarkets van het Amsterdamse bedrijf gevestigd in de lobby’s van hotelketens als Marriott en Hyatt, in Nederland en Duitsland.

Als toeleverancier van hotels voelt Wundermart de klappen van de coronacrisis en het ziet nu kansen in de kantorenmarkt.

De onbemande supermarkt Wundermart gaat uitbreiden van hotels naar kantoren. Daarvoor steekt Slingshot Ventures 3 miljoen euro in het Amsterdamse bedrijf van Laurens de Kleine en Patrick Dekker.

Naast internationale expansie willen de twee het groeigeld ook gebruiken voor meer en betere technologie. Dat moet leiden tot “meer interactie met de consument” en meer “controle en schaalbaarheid aan de achterkant”, zo laten De Kleine en Dekker weten aan Sprout.

Tot nu toe zijn er dertig onbemande foodmarkets van Wundermart in Nederland en Duitsland. Ze zijn te vinden in de lobby’s van hotelketens Marriott, Accor Hotels, Hyatt, NH Hotels en Best Western. Daarnaast is er een Wundermart in een ziekenhuis in München. Deze klanten betalen ongeveer 25.000 euro voor de hardware, zoals de schappen en koeling, daarna krijgen ze een deel van de omzet van de winkel.

Hotelwereld krijgt klappen van coronacrisis

Als toeleverancier voelt Wundermart de klappen die de hotelwereld krijgt van de coronacrisis. Het bedrijf ziet daarom tijd rijp om de afzetmarkt te vergroten met kantoren. Een onbemand foodcourt is goedkoper dan een cateraar en past in de anderhalvemetereconomie, luidt de pitch.

Volgens investeringsmaatschappij Slingshot, dat ook geld stak in design fietsenmaker VanMoof, scheermessen-startup Boldking en zzp-app Temper, is Wundermart consumentgericht met een belangrijke technologiecomponent. "Cashless concepten als deze gaan de retail veranderen door de toepassing van tech", zegt investeerder Ernst Rustenhoven tegen Sprout.

Wundermart presenteert zich ook dan ook als techplatform. Een zelflerend systeem houdt bij wat de populairste producten zijn en regelt automatische bevoorrading en dynamische prijzen. "We opereren als softwarebedrijf in de foodwereld", aldus De Kleine.

Gebrek aan bitterballen

Wundermart begon in 2016 met bitterballen. Of liever gezegd: het gebrek daaraan. In een kroeg zonder keuken konden de twee studievrienden niet aan kaas of bitterballen knabbelen omdat de eigenaar die niet kon serveren, vanwege de voorschriften.

Daarop ontwikkelden ze een voorverpakte borrelplank waar al snel hotelketen CitizenM interesse voor toonde. Toen Schiphol vroeg of de ondernemers meer producten konden leveren, deden ze dat op de voorwaarde dat ze dat op hun eigen manier konden doen.

"We namen alles uit handen, zijn gaan rijden met busjes en hebben een betaalsysteem ontwikkeld. Zo kwamen we in een domein waar we ons meer op onze plek voelden, een combinatie van technologie, marketing en food", aldus Dekker tegen Sprout.

Lees meer: