Je bent een startende ondernemer op zoek naar groeigeld en krijgt een ‘offer you can’t refuse’.

Joran Iedema, medeoprichter van bespaarapp Dyme, wilde in het WNL-programma Dragons’ Den 250.000 euro ophalen en bood 15 procent van de aandelen.

Hij kreeg investeerder Pieter Schoen laaiend enthousiast. Die wilde wel 750.000 euro in het bedrijf steken, maar vroeg daar 50,01 procent van de aandelen voor terug.

Tijdens de uitzending kwam het niet tot een deal. Business Insider vroeg Iedema of het nog wat is geworden met Schoen.

“Het staat in de sterren geschreven dat wij iets samen moeten doen”, zei investeerder Pieter Schoen na de pitch van Joran Iedema, medeoprichter van de bespaarapp Dyme. Toch werd tijdens deze aflevering van Dragons’ Den op 7 juni niet de champagne opengetrokken voor een deal tussen de twee mannen.

In het televisieprogramma van omroep WNL is het niet voor elke ondernemer weggelegd: enthousiaste investeerders én een riant aanbod van één van hen. Maar wel voor de 27-jarige Iedema die Dragons’ Den heeft aangegrepen om een investering binnen te slepen. 

Zijn bedrijf Dyme helpt mensen geld te besparen met een app, om zo het weglekken van geld en betaalachterstanden te voorkomen. Gebruikers kunnen hun bankrekeningen aan de app koppelen en een overzicht krijgen van hun vaste lasten, waarmee eventueel vergeten abonnementen en te dure diensten aan het licht komen.

Vervolgens is het mogelijk het abonnement op te zeggen of een goedkopere aanbieder te vinden en een nieuw contract af te sluiten. Dyme werkt daarom samen met een prijsvergelijker.

Consumenten kunnen ook bij dezelfde aanbieder blijven en een goedkoper contract afsluiten. In dat geval krijgt Dyme een percentage van de besparing. Stapt de klant toch over, dan ontvangt Dyme een fee van 25 euro van de provider.

Bespaarapp Dyme zoekt internationale uitbreiding

Toen Business Insider Iedema in april 2019 interviewde, telde het bedrijf zes medewerkers, Dat aantal is inmiddels gegroeid naar elf. In juli start een pilot in het Verenigd Koninkrijk, die mogelijk het begin is van internationale uitbreiding.

Daarvoor is geld nodig dat Iedema hoopt op te halen bij de Dragons.

Zijn favoriet is Quote 500-lid Pieter Schoen die in 2004 samen met studievriend Harald Swinkels De Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) oprichtte. Op het braakliggende terrein van de net geliberaliseerde energiemarkt werkte hun marketing als een trein. NLE groeide uit tot de zevende speler. De twee verkochten het bedrijf in 2018 voor naar verluidt 200 miljoen euro

Schoen en Swinkels zijn in 2013 tijdens de vorige crisis ook het brein achter Sloop de Crisis, een website waar consumenten hun gegevens kunnen achterlaten om mogelijk te besparen op energie, tv, internet, verzekeringen en hun mobiele abonnement. Zakenvrouw Annemarie van Gaal, die op dat moment als expert optreedt in het RTL-programma Dubbeltje op z’n kant, stuurt in schulden verkerende deelnemers consequent door naar hoofdsponsor Sloop de Crisis.

Het sluit allemaal naadloos aan op Dyme. “Schoen heeft veel ervaring en met Sloop de Crisis heeft hij een miljoen mensen laten overstappen. Hij weet precies hoe die markt werkt”, zegt Iedema. 

'Pitch hardop oefenen voor verschillende mensen'

De ondernemer heeft al heel wat pitches achter de rug, maar bereidt ook deze presentatie voor de Dragons tot in de puntjes voor. “Alles is op papier gezet, geredigeerd en ik heb hem geoefend met iemand die gespecialiseerd is in hoe je overkomt. Oefen je pitch hardop met zoveel mogelijk mensen”, tipt hij. 

Het werpt zijn vruchten af. Als het licht voor hem op groen gaat, steekt hij van wal: “We zijn vandaag op zoek naar 250.000 euro en daarvoor willen we jullie 15 procent van de aandelen aanbieden.” Na een heldere uitleg over wat Dyme doet, zegt Iedema: “De gemiddelde consument kan 800 euro besparen in deze app.” Ook noemt hij de vergunning van De Nederlandsche Bank waarmee “de service kan worden aangeboden in heel Europa”.

De investeerders reageren enthousiast. Modeondernemer Nikkie Plessen zegt dat ze het een interessant en duidelijk verhaal vindt, maar helaas te weinig kennis heeft om in te stappen. “Ik had gehoopt dat ik er meer van wist, als ik zo naar mijn buurman kijk.” 

Die zit inderdaad te glunderen. “Hey Joran, heel mooi initiatief. Heb je mij een beetje kunnen googelen. Dan weet je dat ik hier nogal in zit”, zegt Pieter Schoen die doorvraagt over het koppelen van bankrekeningen. Want ook zijn bedrijf onttrekt bankgegevens, maar moet daarbij wel aangeven dat dit eenmalig is en dat de gegevens daarna worden vernietigd, vanwege de privacywet.

Licentie om 'continu data te onttrekken'

“Jij onttrekt eigenlijk continu gegevens”, zegt hij tegen Iedema. “Als het klopt wat jij zegt, dat je de licentie hebt en die data kan onttrekken, ja dan staat het gewoon in de sterren geschreven dat we iets samen moeten doen.”

Het lijkt bijna of Schoen niet op de hoogte is van PSD2, de nieuwe Europese richtlijn die bedrijven als Dyme in staat stelt om als derde partij tussen consumenten en hun bank in te komen, mits zij een vergunning hebben van de toezichthouder. 

Opvallend, vonden Iedema en zijn huidige aandeelhouders. Hoe kan dat? “Misschien wilde hij zo duidelijkheid scheppen voor de kijker, dat Dyme een soort Sloop de Crisis 2.0 is”, speculeert Iedema.

Hij wijst erop dat het voor Schoen mogelijk te veel gedoe is om ook met PSD2 te werken. “We zijn 1,5 jaar bezig geweest met het verkrijgen van de licentie voor PSD2, die al snel 300.000 euro kost. Daarnaast moet je ook bestuurders vinden en voldoen aan corporate governance met intern toezicht. In feite ben ik bestuurder van een financiële instelling.”

Toch lijkt Schoen niet te denken aan beperkende regels. “Wauw”, reageert Iedema ietwat zuinigjes als de investeerder zegt een miljoen e-mailadressen te hebben “die we gewoon in die app moeten zetten”. “Dan hebben we echt goud in handen.”

Iedema denkt dat Schoen wel snapt dat je vanwege de privacywet niet zomaar een miljoen adressen kunt gebruiken om mensen een app te laten downloaden. “Met dit soort lokkertjes proberen de Dragons denk ik een betere waardering te krijgen.”

Schoen biedt aan 750.000 euro te investeren

Hoe dan ook, Schoen gaat het allemaal niet doen voor de 15 procent die Iedema biedt. “Met 250.000 euro kom je niet ver vriend en ik wil altijd een meerderheid hebben. Ik doe een uniek bod: 750.000 euro voor 50,01 procent.”

Het bod is helemaal niet wat Iedema had verwacht, iets wat hij ook tegen de Dragons zegt. Hij noemt het “ontzettend interessant”. “Ontzettend interessant? Geweldig!”, jubelt Schoen.

Hierop ingaan zou echter betekenen dat Iedema de controle over zijn bedrijf kwijtraakt. Iedema bedankt Schoen voor zijn bod en biedt aan verder te praten.

Hij besluit geen ‘ja’ te zeggen en voert hier geen ruggespraak over met zijn compagnons tijdens de opnames. “Ik weet niet of we zo’n grote beslissing in vijf minuten kunnen nemen”, zegt hij later tegen presentator Sander Schimmelpenninck. 

Controle kwijtraken is geen optie

“We zijn na de opnames direct met Schoen in gesprek gegaan, maar daar is niets concreets uitgekomen”, vertelt Iedema aan Business Insider. “Wij willen dat in heel Europa mensen kunnen besparen met onze app, daarvoor zijn meerdere investeringsrondes nodig. Als we nu al een groot aandeel weggeven, hebben we later nog maar weinig te vergeven.”

Dat Schoen met ruim de helft van de aandelen wellicht in de toekomst meer zou willen investeren dan 750.000 euro, vindt Iedema ook geen optie. “Dan ben je van één iemand afhankelijk.”

Wel zou hij Schoen aan boord willen hebben. “Hij heeft veel ervaring en heeft een hoop mensen weten te bereiken. Dat zegt natuurlijk wel iets. Hij heeft de marketing destijds grootschalig aangepakt en weet veel aandacht te genereren met zijn netwerk, waaronder BN’ers.”

Hij hoopt dat Schoen later wil instappen als Dyme is gegroeid en een geslaagde pilot kan laten zien, dan gaat de waardering omhoog. “We willen hem dan graag betrekken in een volgende financieringsronde.”

50 procent gaat het volgens Iedema niet worden. “Het is een bijzonder bod, maar voor ons niet realistisch. Het is belangrijk om dan respect te tonen, maar niet meteen ‘ja’ te zeggen. Ik heb ze in de vorige uitzendingen wel gezien, ondernemers die zich snel laten overhalen. Een deal en een glaasje champagne is natuurlijk ook een veel leukere afsluiter.”

Maar Iedema heeft ervaring met bijna-deals in het verleden waarvan hij blij is dat die niet zijn doorgegaan. “Daar hebben we geluk mee gehad. Iets wat je hebt opgebouwd moet je niet zomaar weggeven.”

Lees meer over startups: