Business Insider Nederland en radiostation Sublime bieden inspiratie en houden je op de hoogte van zakelijke oplossingen voor een mooiere wereld.

Dit zijn de belangrijkste punten van vandaag:

  • Nederlandse kweker wil een aardappel maken die 10% meer frites oplevert
  • Digitaal prikbord voor zzp’ers breidt uit naar de logistieke sector
  • Zuivelproducent Arla betaalt een cent extra aan melkveehouders om CO2-uitstoot te verlagen
BI_OndernemersVooruitgang_v1 (1)


 
1. Nederlandse kweker wil een aardappel maken die 10% meer frites oplevert

Een aardappel die 10 procent meer frites oplevert. De Nederlandse kweker HZPC denkt die te kunnen maken, schrijft het Financieele Dagblad. Dat zou voedselverspilling tegengaan, want bij het snijden van frites gaat nu zo’n 40 procent van de aardappel verloren.

HZPC wil een hightech-pieper ontwikkelen die rechthoekiger is en resistent tegen bepaalde ziektes. Probleem is dat de kweker hiervoor de genen van de aardappel aan wil passen. En dat is sinds juli 2018 verboden in de Europese Unie.

Daarom wijkt HZPC uit naar Canada, waar dit wel mag. De Nederlandse kweker is nu bezig de vergunningen rond te krijgen. Over acht jaar moet de aardappel op de markt zijn.

2. Digitaal prikbord voor zzp’ers breidt uit naar de logistieke sector

Lees ook op Business Insider

Temper, een digitaal prikbord waarop zzp’ers werk kunnen vinden, is groot geworden in de horeca, maar breidt nu uit naar een nieuwe sector. Zelfstandigen die in de logistiek werken kunnen nu ook baantjes vinden via Temper. Volgens directeur Paul Eggink is daar bijzonder veel vraag naar, zegt hij tegen het AD. Temper start met functies in magazijnen, maar wil in de toekomst bijvoorbeeld ook vrachtwagenchauffeurs aan werk helpen.

Doel van Eggink is om de markt transparant te maken. Hij wil zzp’ers inzicht geven in hoe bedrijven omgaan met personeel. Daarbij gaat het niet alleen om betaling of werktijden, maar ook om de sfeer op de werkvloer en het eten in de kantine.

3. Zuivelproducent Arla betaalt een cent extra aan melkveehouders om CO2-uitstoot te verlagen

De Europese zuivelgigant Arla wil zijn CO2-voetafdruk verkleinen. Daarom krijgen de 9.900 melkveehouders die bij de coöperatie zijn aangesloten volgend jaar een cent extra per kilo melk als ze meedoen met de Klimaatcheck. Dat is een digitale tool die de CO2-uitstoot op de boerderij in kaart brengt. Zo krijgen melkveehouders een concreet beeld van wat ze kunnen doen om minder uit te stoten. Bij Arla zijn 62 Nederlandse bedrijven aangesloten. De melkproducent wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn.

Ondernemers van de Vooruitgang is dagelijks om 17.30 uur en 18.30 uur te beluisteren op Sublime op 90.7 FM.

LEES OOK: Quote 500-lid Kees Koolen investeert €4 miljoen in ammoniak-opslag van schone energie