Opeens kopen mannen hun scheermesjes online. In de VS verdubbelde de markt in een jaar tijd en ook een Nederlandse startup ziet een forse stijging in de verkopen.

Gillette zal er niet blij mee zijn, de plotselinge populariteit van scheermesjes die je online koopt. Op de winkelvloer heeft de dochter van gigant Procter & Gamble in de Verenigde Staten een marktaandeel van meer dan 60 procent; online zou dat slechts een kwart zijn.

In Amerika staat online een nieuwe grote speler op: de Dollar Shave Club. Die was een paar jaar geleden niet meer dan een startup met provocerende commercials die zich afzette tegen de gevestigde merken. Maar inmiddels heeft het bedrijf 2 miljoen klanten. Die kunnen kiezen uit abonnementen waarmee ze automatisch scheermesjes ontvangen.

Scheermesjes online kopen

Maandag werd bekend dat de Dollar Shave Club 75 miljoen dollar heeft opgehaald bij investeerders, waarbij ze het bedrijf waardeerden op 615 miljoen dollar. Dit jaar zet de internetwinkel naar verwachting zo’n 140 miljoen dollar om, zegt oprichter Michael Dubin tegenover The Wall Street Journal.

Internetverkopen van scheermesjes zijn nu goed voor zo’n 8 procent van de totale markt van pakweg 3 miljard dollar in de VS.

In Nederland timmert sinds 2013 het bedrijf Boldking aan de weg. De Amsterdamse onderneming profileert zich met een eigen merk scheermesjes, verpakt in een stijlvol doosje. Bij de eerste zending ontvang je een houder en gebruikte scheermesjes kun je retour sturen om gerecycled te worden.

"De markt is ook in Nederland hard in ontwikkeling", zegt Rochdi Darrazi (34). Met Tibo Thijs Diepenhorst (30) is hij de oprichter van Boldking. "Ik kan geen exacte cijfers geven - dat ligt heel gevoelig in deze markt - maar we hebben vele tienduizenden klanten."

Merk bouwen met scheermesje

Als abonnee ontvang je, afhankelijk van je abonnement, maandelijks, tweemaandelijks of driemaandelijks een doosje met vier scheermesjes à raison van een tientje. Dat betekent dat Boldking inmiddels ook al enkele miljoenen euro's omzet.

De scheermesjes komen sinds augustus vorig jaar van een nieuwe Amerikaanse producent. Boldking heeft de exclusieve verkooprechten voor Europa, aldus Darrazi. "Dat geeft ons een product edge - het is een uniek mesje dat je lichaam volgt en dat je makkelijk schoonmaakt."

Niet iedereen kan morgen online eigen scheermesje verkopen, zegt hij, omdat er wereldwijd maar een 5-tal producenten van geavanceerde mesjes zijn.

Bij de start in 2013 nam Boldking de mesjes af van Feintechnik, een Duitse fabriek die ook supermarktketens als Lidl en Jumbo beleverde. Dat maakte Boldkings aanbod minder exclusief.

Bovendien nam Harry's, een van de nieuwe Amerikaanse online aanbieders, met hulp van investeerders, plompverloren scheermesjesmaker Feintechnik over voor 100 miljoen dollar. Dat was begin 2014. Daarmee was het maar de vraag of de levering aan Boldking ook in de toekomst gegarandeerd was. Het Nederlandse bedrijf zocht en vond in de VS een nieuwe leverancier.

Wie méér wil zijn dan een online shop van bekende scheermesjesmerken, moet dus van goede huize komen. Een onderscheidend mesje, het opbouwen van een merk, de opzet van een abonnementensysteem, het kost allemaal geld en energie.

Europese ambitie

Boldking is gefinancierd door een groep informal investors, van wie de namen niet bekend zijn. Duidelijk is wel dat ze voor de verdere groei van Boldking nog wel eens hun portemonnee moeten trekken, want de ambities zijn groot. Nu verkoopt Bolldking nog voornamelijk in Nederland en België. "Maar over twee jaar hopen we dat we een Europees personal care bedrijf zijn."

De Europese markt is in waarde nog groter dan de Amerikaanse [die 3 miljard dollar groot is], zegt Darrazi. Hij is dan ook niet bang dat hij de expansie niet kan financieren:  "Geld vinden voor een goed idee of product is in Nederland niet het probleem."

Ondertussen ziet marktleider Gillette de wereldwijde omzet al licht teruglopen, ondanks de introductie van zijn nieuwe product FlexBall, een houder met een roterend balletje. Valuta-effecten en de comeback van het hipsterbaardje drukken overigens ook de omzet van de Amerikaanse gigant.

Gillette laat het er niet bij zitten. In de VS heeft het de promotie van zijn online scheermesjesabonnementen verhoogd. Ook probeert het winkels te verleiden om hun scheermesjes - populair bij winkeldieven - niet langer achter slot en grendel te houden.

De messen zijn kortom geslepen.

Lees ook:

Meer mannen met baard - dat doet zeer in scheermesindustrie

't Gat in de markt: goedkope scheermesjes van Belgische startup Razwar

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl