Bouwbedrijf BAM en baggeraars Boskalis en Van Oord helpen bij de aanleg van de nieuwe verkeerstunnel tussen Denemarken en Duitsland.

De zogeheten Fehmarnbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Met het project is 6 miljard euro gemoeid.

De bouw van de tunnel begint in januari 2021. De opening voor het verkeer staat gepland in 2029.

De bouw van een tunnel tussen Denemarken en Duitsland gaat in januari van start. Dat heeft de Deense minister van transport gezegd.

Vorige maand gaf de Europese Commissie haar fiat aan Deense steun voor het project. Met het project is een totaalbedrag van 6 miljard euro gemoeid.

Het Nederlandse bouwconcern BAM is betrokken bij de aanleg van de tunnel, net als baggeraars Boskalis en Van Oord.

Bron: <a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fehmarn-bridge.svg" target="_blank">Wikimedia Commons/Bowzer</a> (<a href="https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en" target="_blank">CC BY-SA 3.0</a>)
Bron: Wikimedia Commons/Bowzer (CC BY-SA 3.0)

Door de goedkeuring kunnen de bouwers aan de slag met de aanleg van de fabriek in Rødbyhavn waar de tunneldelen zullen worden gemaakt. Eerder werd in dezelfde Deense plaats al begonnen met het aanleggen van een werkhaven voor het project.

Lees ook op Business Insider

Duitsland moet de aanleg van de tunnel nog wel definitief goedkeuren. Dat gebeurt naar verwachting in het najaar. Ook in het Duitse Puttgarden worden al voorbereidingen getroffen voor de start van de bouw.

Fehmarnbelt-verbinding

De zogeheten Fehmarnbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. Naast een dubbele spoorlijn wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd.

De tunnel verkort de trip tussen de Duitse en Deense kust tot tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd per veerboot is een uur of er moet een omweg van 160 kilometer worden gemaakt via het Deense Jutland.

De tunnel wordt opgebouwd uit 89 voorgefabriceerde betonnen elementen. Die worden gemaakt in een speciaal daarvoor te bouwen fabriek en daarna ingegraven in de zeebodem.

BAM is via een samenwerkingsverband betrokken bij de bouw van de eigenlijke tunnel. Dat contract is 3,4 miljard euro waard, waar BAM een kwart van krijgt.

Baggeraars Boskalis en Van Oord doen via een ander consortium mee, aan onder meer het graven van de geul waar de 18 kilometer lange tunnel in wordt afgezonken. Ze krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus.

De tunnel had oorspronkelijk in 2024 klaar moeten zijn, maar de beoogde startdatum is niet gehaald. Nu wordt gemikt op een opening voor het verkeer in 2029.

Lees meer over bijzondere bouwwerken: