Bloemen bestellen via internet is populair door de quarantainemaatregels om het coronavirus te bestrijden.

Nederlanders bestellen boeketten om het huis op te fleuren of doen bloemen cadeau aan andere thuisblijvers.

De website Topbloemen.nl zag een verviervoudiging van het aantal orders. Bij Bloomon zijn de bestellingen verdubbeld.

De bezorgdiensten hebben het ook enorm druk. Daardoor kunnen niet alle boeketten op de gewenste datum worden afgeleverd.

Onlinebloemenwinkels hebben de grootst mogelijke moeite om te voldoen aan de vraag naar boeketten. Tijdens de coronacrisis bestellen mensen massaal bloemen, voor zichzelf en voor anderen. De website Topbloemen.nl zag een verviervoudiging van het aantal orders.

Topbloemen.nl riep onlangs op de lokale bloemisten te ondersteunen en schrapte daarom de verzendkosten. “Ontzettend gaaf om te zien dat zoveel mensen gehoor hebben gegeven aan deze oproep, die natuurlijk geweldig heeft uitgepakt voor de lokale bloemisten”, zei Edwin van Arkel namens de website. “De orders blijven maar binnenstromen. Dit hadden we in onze wildste dromen niet verwacht.”

De keerzijde van de grote stijging is dat de website de bezorgdatum niet kan garanderen. De actie met gratis verzendkosten is mede daarom stopgezet.

Lees ook op Business Insider

Greetz is gestopt met gepersonaliseerde verrassingen

De website Greetz.nl, die de bloemen levert via de veiling, ziet ook een stijging van het aantal verrassingen en boeketten. “Nu fysieke aanwezigheid niet altijd mogelijk is, is er een grote vraag naar onze producten”, aldus Jaimy Daniluk van Greetz.

“Vooral veldboeketten doen het nu goed, boeketten met veel verschillende kleuren. Ook een toenemende vraag naar ballonnen is zichtbaar. Omdat het vieren van verjaardagen ook even niet gaat en ballonnen toch lang blijven ‘hangen’.”

Wegens de drukte is Greetz gestopt met het maken van gepersonaliseerde verrassingen. Ook Greetz benadrukt dat de bezorgdiensten het enorm druk hebben en niet alles op de gewenste datum afgeleverd kan worden.

Bloomon en Fleurop kunnen de vraag nauwelijks aan

Bij Bloomon.nl is er sprake van een verdubbeling van het aantal bloemenbestellingen. “Onze klanten hebben duidelijk behoefte aan bloemen in huis of ‘home office’ nu ze aanzienlijk meer tijd thuis doorbrengen”, zei eigenaar Bart Troost.

“Maar er worden ook heel veel bossen cadeau gedaan. Niet vreemd, want uit onderzoek blijkt dat bloemen en planten zorgen voor positieve emoties. Daar zijn wij als onlinebloemist natuurlijk blij mee, al helemaal omdat we zien dat we daarmee de situatie van onze kwekers een beetje kunnen verlichten. Die hebben het op dit moment heel erg zwaar.”

Fleurop.nl kan de vraag naar bloemen ook nauwelijks aan. Medewerkers van andere afdelingen worden tijdelijk op de klantenservice neergezet om de vragen van klanten te beantwoorden.

Lees meer over het coronavirus: