Het gaat té goed met Schiphol. De Nederlandse luchthaven groeit zo hard dat de kosten voor het accomoderen van de passagiersstromen harder stijgen dan de omzet. Gevolg: een winstdaling in 2016 voor de nationale luchthaven.

Dat blijkt uit de vrijdag gepubliceerde jaarcijfers van het luchthavenbedrijf.

De omzet van Schiphol bleef wel op peil in 2016. Schiphol behaalde een omzet van 1,4 miljard euro, een fractie meer dan een jaar eerder. De daling van de havengelden voor luchtvaartmaatschappijen met 11,6 procent werd grotendeels gecompenseerd door een sterke groei van het aantal passagiers. Dat nam afgelopen jaar met 9,2 procent toe tot 63,6 miljoen.

De daling van de opbrengsten uit havengelden, goed voor ruim de helft van de totale omzet, bleef daardoor beperkt tot 2,4 procent. De inkomsten uit parkeergelden en licenties voor winkels en horeca namen daarentegen toe. Ook verdiende Schiphol fors meer aan hotelactiviteiten, dankzij de opening van het Hilton Hotel op de luchthaven in december 2015.

Het probleem zit ‘m vooral bij de kosten, blijkt uit onderstaande tabel. (klik voor uitvergroting)

De toename van de kosten zit vooral bij zaken als IT-veiligheidskosten en de extra inzet van toezichthouders bij het terugdringen van de hinder door taxironselaars. Schiphol moest afgelopen jaar extra operationele maatregelen nemen om de passagiersstromen te begeleiden.

Per saldo daalde de nettowinst in 2016. Die kwam uit op 306 miljoen euro, tegen 374 miljoen euro in 2015.

Groei Schiphol

Schiphol mat tot 2020 groeien tot maximaal 500 duizend vliegbewegingen per jaar. In 2016 telde de luchthaven al 479 duizend vliegbewegingen. Dit jaar wil Schiphol afspraken maken over de periode na 2020.

Om verdere groei in de toekomst mogelijk te maken zijn volgens Nijhuis forse investeringen nodig. Dit jaar verlaagt het bedrijf de havengelden met nog eens 7,1 procent. Vanaf 2018 moeten klanten er evenwel rekening mee houden dat ze weer omhoog gaan.