Waar wil jij als hoogopgeleide werken? Dikke kans dat je de KLM noemt. Want dat is de favoriete werkgever van Nederland, zo blijkt uit jaarlijks onderzoek van Intermediair onder 4.000 hoogopgeleiden. Big is beautiful, lijkt het wel.

De 10 meest populaire werkgevers voor hoogopgeleiden van dit moment behoren bijna allemaal tot de grootste vissen in de corporate vijver.

Jaarlijks onderzoekt Intermediair welke bedrijven tot de favoriete werkgevers van hoogopgeleiden behoren. Na vier jaar neemt KLM weer de koppositie in. Daarmee verslaat de luchtvaartmaatschappij zoekmachinegigant Google die op de tweede plaats eindigde en ING die het brons mee naar huis neemt.

De snelste stijger dit jaar is Amazon – weliswaar een nieuwkomer, maar direct op een veertigste plaats.

Dit is de top 10 favoriete werkgevers:

1. KLM  – in 2018 nog een 7e plaats, nu voor het eerst sinds 2015 weer op nummer één
2. Google – ook een stijger, vorig jaar nog op de 5e plek
3. ING – van 4 naar 3, de witwasschandalen spelen ING blijkbaar geen parten
4. Shell – stond vorig jaar op 3, is dus iets minder populair
5. NS – van maar liefst een 23e plek komt de NS in de top 5
6. Unilever – ook gestegen van plaats 9
7. de Politie – in 2018 nog een 6e plek
8. Philips – Let’s make things better, maar toch zes plaatsen gezakt
9. GGZ – ook gestegen van een 12e plek binnen de top 10
10. ABN Amro – sluit de hekken van de top 10, daalt van een 8e plaats

Vrouwen verdienen nog steeds minder dan mannen

Het arbeidsmarktonderzoek van Intermediair richt zich niet alleen op populaire werkgevers, ook de arbeidsmarktpositie en salariëring zijn weer uitgebreid aan bod gekomen. Zo blijkt dat 18 procent van de hoogopgeleide vrouwen jaarlijks meer dan 45.000 euro per jaar te verdienen, tegenover 44 procent van de mannen.

Het aantal vrouwelijke grootverdieners is ten opzichte van 2018 bijna niet gestegen, terwijl de mannen een groei van 4 procent laten zien. Ondanks dat de salariskloof dus groter lijkt te worden, hebben vrouwen een minder negatief beeld van de arbeidsmarkt. Waar 15 procent van de mannen voor volgend jaar een verslechtering voorspelt, denkt slechts 9 procent van de dames dat het volgend jaar minder gunstig wordt.

Hoogopgeleiden zijn positiever over de arbeidsmarkt dan dan vorig jaar: 61 procent beoordeelt de arbeidsmarkt als heel gunstig, tegenover 58 procent vorig jaar. Waarschijnlijk komt dit door de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt. Slechts 8 procent beoordeelt die ongunstig.

Dat is nu. Over volgend jaar zijn de respondenten beduidend minder positief: slechts 28 procent denkt dat de arbeidsmarkt zich nog gunstiger gaat ontwikkelen. Dat was in 2018 nog 44 procent en in 2017 zelfs 50 procent. Vrouwen zijn echter positiever over hun arbeidsmarktpositie: 82 procent denkt dit jaar haar baan te behouden, tegenover 76 procent van de mannen.

Salariskloof groeit - kwestie van ambities?

De salariskloof lijkt zich te ontwikkelen ten nadele van vrouwen. Slechts 6 procent van de vrouwen verdient jaarlijks meer dan 60.000 euro, tegenover - jawel - 23 procent van de mannen.

Volgens Head of Marketing van de Persgroep Recruitment Danielle Robben, blijkt uit het onderzoek dat een dubbel zo hoog aantal mannen managementposities bekleedt en dat viermaal zo veel mannen een directiefunctie heeft.

Waardoor dit komt? "Mogelijk heeft dit te maken met het hoge aantal vrouwen dat nog altijd parttime werkt. Wellicht ligt de salariskloof toch aan het verschil in ambities. Uit eerder onderzoek van ons bleek ook al dat bijna twee keer meer mannen dan vrouwen de baan van hun manager ambiëren”, zegt Robben.

Recruiters zetten een tandje bij: hoogopgeleiden happen vaker

Arbeid wordt schaars, recruiters moeten nóg harder dan ooit aan de bak. In 2016 werd 24 procent van de hoogopgeleiden maandelijks minstens eenmaal voor een andere functie benaderd. In 2017 steeg dat naar 26 procent, in 2018 31 procent en dit jaar is dat al 33 procent.

Ook hier een genderverschil: mannen worden (evenals in 2018) nog steeds vaker benaderd dan vrouwen: 42 procent versus 25 procent.

Niet alleen doen recruiters harder hun best, schijnbaar zijn de verlokkingen van de nieuwe werkgever aantrekkelijker: hoogopgeleiden gaan vaker dan vorig jaar in op het aanbod van de headhunter: 12 procent versus 8 procent.

Mannen blijken vaker in te gaan op een aanbod, en dat terwijl zij tegelijkertijd vaker tevreden zijn over hun functie en arbeidsvoorwaarden dan vrouwen. Volgens Robben lijkt het erop dat vrouwen loyaler zijn aan hun werkgever, ook al zijn ze iets minder tevreden. "Dit is mogelijk ook een verklaring voor de salariskloof”, denkt Robben.

Waarom hoogopgeleiden vertrekken bij hun huidige werkgever? De respondenten geven als reden: weinig doorgroeimogelijkheden (35 procent), de inhoud van het werk is niet uitdagend of leuk genoeg (34 procent) of ontevredenheid over het inkomen (28 procent). Hoogopgeleiden blijven graag bij hun huidige bedrijf vanwege prettige collega’s (53 procent), uitdagend werk (50 procent) en een goede balans tussen werk en privé (48 procent).

Lees meer over carrière: