Online supermarkt Picnic organiseert een pleitwedstrijd voor rechtenstudenten in verband met de rechtszaak die Formule 1-coureur Max Verstappen tegen het bedrijf aanspande. Het hoger beroep in deze zaak dient binnenkort.

Picnic stelt dat rechterlijke uitspraken op basis van geschillen in sociale media vrij nieuw zijn. De supermarkt “is benieuwd hoe de juristen van morgen – die zijn opgegroeid met social media – tegen deze materie aankijken”, schrijft Picnic in een aankondiging op haar eigen website.

De rechtenstudenten nemen het eind november tegen elkaar op in teams van vier. Verdeeld over drie thema’s geven ze hun pleidooien en uiteindelijk volgt er een finale van ‘team Picnic’ tegen ‘team Verstappen’. De prijs die een team kan winnen, is een advies aan de advocaat van Picnic voorafgaand aan het hoger beroep.

Vete tussen Picnic en Verstappen

Max Verstappen, de enige Nederlander die ooit een race won in de Formule 1, spande een zaak aan tegen Picnic. De supermarkt had een lookalike van Verstappen ingezet in een reclamespot die online veel aandacht genereerde. In de video bezorgt de dubbelganger boodschappen kalmpjes in een busje van Picnic.

Het was een knipoog naar Jumbo, dat Verstappen sponsort, en een paar dagen eerder een reclame vertoonde waarin Verstappen zelf in zijn Red Bull-racewagen boodschappen bezorgt bij een verbouwereerde familie.

Verstappen en zijn management stelden dat Picnic inbreuk had gemaakt op het portretrecht en eiste een schadevergoeding. De rechter kende die toe: 150.000 euro. De coureur toonde zich in mei erg tevreden met de uitspraak, al oordeelde de rechter dat de oorspronkelijk geëiste 350.000 euro onvoldoende onderbouwd was. Picnic ging daarop in hoger beroep.

De aandacht die Picnic genereert via het relletje met Verstappen is volgens sommige kenners bewuste tactiek. Sander Mallie van marketingbureau SportsGen zegt tegen het Financieele Dagblad: “Picnic heeft meegelift op zijn bekendheid. Je maakt mij niet wijs dat ze niet wisten dat er zo’n zaak aan zou komen. Ze hadden normaal nooit zoveel exposure gehad voor 150.000 euro.”

Lees ook op Business Insider

LEES OOK: Deze 12 groenten bewaar je waarschijnlijk op de verkeerde manier