Noorwegen staat op het punt om het eerste land te worden dat zijn zeeën openstelt voor commerciële diepzeemijnbouw, ondanks de zorgen over de mogelijke schade die dit aan het leven onderwater kan toebrengen.

Het voorstel is dinsdag aangenomen door het Noorse parlement met steun van alle politieke partijen, meldde de BBC. In het voorstel wordt 280.000 vierkante kilometer van de Noorse nationale wateren beschikbaar gesteld voor commerciële diepzeemijnbouw.

Hoewel sommige proeven met diepzeemijnbouw op kleine schaal al zijn toegestaan, heeft nog geen enkel land toestemming gegeven voor de commerciële exploitatie van zijn diepzeebodem op grote schaal.

De bedrijven die in de zeebodem willen gaan graven, zijn op zoek naar zeldzame mineralen zoals lithium, scandium en kobalt. “We hebben mineralen nodig om te slagen in de groene transitie. Op dit moment zijn de hulpbronnen in handen van een paar landen, wat ons kwetsbaar maakt”, zei de Noorse minister van Olie en Energie, Terje Aasland over het plan.

De Noorse regering zegt dat ze pas zal beginnen met het afgeven van vergunningen voor exploitatie als de milieurisico's zijn beoordeeld, aldus de BBC.

Nog weinig bekend over effecten diepzeemijnen

Experts verwachten dat de exploitatie op zijn vroegst aan het begin van komend decennium zal beginnen, zei directeur Walter Sognnes van de Noorse startup Loke, die van plan is een vergunning aan te vragen, tegen Politico.

De stap van Noorwegen staat in schril contrast met de aanpak van andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de lidstaten van de Europese Unie, die opriepen tot een tijdelijk verbod op mijnbouw in de zeebodem, aldus The Guardian.

Milieuactivisten hebben gewaarschuwd dat er niet genoeg bekend is over de diepzeebodem om die veilig te kunnen exploiteren voor commercieel gebruik.

Er zijn onder andere zorgen over schade aan het lokale zeeleven, het effect op de aanwezige vispopulaties en mogelijke gevolgen voor het klimaat, aldus de non-profit organisatie World Resources Institute. "De zeebodem heeft er duizenden jaren over gedaan om zich te vormen naar wat het vandaag de dag is en de schade die de boringen teweeg brengen, zullen onherstelbaar zijn", zegt ecoloog Lise Øvreås.

"Het verhaal dat diepzeemijnbouw essentieel is om onze klimaatdoelstellingen te halen en dus een groene technologie is, is misleidend", zegt Michael Norton, directeur Milieu van EASAC.

Ook de lokale visserij heeft haar bezorgdheid geuit. "We hebben niet genoeg kennis over hoe dit de vispopulaties beïnvloedt, en dus de mogelijkheid om duurzaam te vissen", zegt Odd Kristian Dahle, hoofd van de Vereniging van Noorse Vissers.

Voorstanders stellen dat er snel een tekort zal gaan ontstaan aan zeldzame mineralen, zoals lithium, gelet op de de hoge vraag naar accu's voor onder meer elektrisch vervoer. Deskundigen voorspellen dat de vraag naar deze mineralen de komende tien jaar met 400 tot 600 procent kan gaan stijgen.

Er zijn maar heel weinig plaatsen op de wereld waar deze zeldzame mineralen aan de oppervlakte te vinden zijn. Dit verhoogt het risico dat de aanvoer van dergelijke metalen ontregeld raakt, als er politieke instabiliteit ontstaat. De Democratische Republiek Congo bijvoorbeeld, een land dat al lang in opspraak is, heeft de grootste kobaltreserves ter wereld.

LEES OOK: Prijzen van lithium dalen door inzakkende vraag naar elektrische auto’s in China