Meer dan 60 procent van de werkende Nederlanders ervaart 40 uur per week werken als te veel. Een derde vreest een burn-out bij hun huidige werkgever. Vooral jongeren hebben hier last van en willen graag ondersteuning bij het realiseren van een gezonde werk-privébalans.

Dit blijkt uit onderzoek van verzekeraar Achmea onder 1.000 Nederlandse werknemers tussen de 18 en 67 jaar.

9 op de 10 van hen vindt een gezonde balans tussen werk en privé belangrijker dan een veelbelovende carrière. En 44 procent is niet bereid overuren te draaien.

Ook werkcultuur, ontwikkelingsmogelijkheden en zingeving staan hoog op het prioriteitenlijstje van werknemers bij het kiezen van een werkgever, vooral bij jongeren.

"Dit noopt ook werkgevers om anders te gaan kijken naar de arbeidsmarkt om jong talent aan te trekken en écht te luisteren naar de behoeften van werknemers", zegt groepsdirecteur HR bij Achmea Nadine Beister in een persbericht. "De nieuwe generatie werknemers wil impact maken, niet alleen in hun eigen leven, maar ook voor een betere wereld.”

Werknemers kijken nog steeds eerst naar salaris

Ruim twee op de drie werknemers zouden het liefst werken bij een organisatie waar zij betekenisvol werk kunnen doen en een positief verschil kunnen maken voor de maatschappij; 60 procent geeft zelfs aan nooit te willen werken voor een bedrijf dat een negatieve maatschappelijke impact heeft.

Het is echter de vraag of zij bereid zijn hiervoor een financieel offer te brengen. Zo geeft 53 procent aan zingeving in het werk belangrijker te vinden dan het salaris, maar opvallend genoeg zien veruit de meesten (77 procent) het salaris toch als belangrijkste criterium bij een baan.

Behoefte aan hulp van werkgever

Maar liefst zeven op de tien werkende Nederlanders heeft behoefte aan (meer) hulp van de werkgever, zoals bij het creëren van een gezonde werk-privébalans (42 procent). Ruim een derde geeft daarnaast aan dat de werkgever de voorwaarden dient te scheppen voor het versterken van zowel hun mentale als fysieke welzijn. Ook hier geldt dat vooral jongeren dit vinden.

“Werkgevers hebben verschillende mogelijkheden om te zorgen dat medewerkers letterlijk en figuurlijk goed in hun vel zitten, bijvoorbeeld door het bieden van flexibele werktijden, zoals de 34-urige werkweek", zegt Beister, "maar ook door actief bij te dragen aan een fijne werksfeer en goede ontwikkelmogelijkheden.”

LEES OOK: Werknemers solliciteren massaal op hybride banen voor remote werken