De prijs van het zilverwitte alkalimetaal lithium is in China met bijna 30 procent gedaald sinds de piek van november 2022. Een ton van het ‘witte goud’ kost nu bijna 62 dollar. Dat is nog wel acht keer zo hoog als de prijs van februari 2022, meldt zakenkrant The Financial Times.

De prijsdaling is volgens de FT vooral te wijten aan de afnemende vraag naar elektrische auto’s in China. Fabrikanten van dit soort voertuigen zijn de grootste afnemers van de grondstof die wordt gebruikt in accu’s.

De afgelopen twee jaar zorgde de stijging van de vraag naar accu’s voor elektrische auto’s voor een forse stijging van de prijzen van lithium, het belangrijkste onderdeel van een accupakket.

Maar sinds enkele maanden heerst er een negatief sentiment in China. Consumenten in China maken zich zorgen over de kwakkelende huizenmarkt en de impact die dit kan hebben op de economie. Daarnaast hebben ze te maken met een opdrogende subsidiepot voor elektrische auto’s, waardoor er dus minder elektrische auto’s worden gekocht.

De lagere lithiumprijzen beginnen ook al door te werken in de kosten van Chinese autofabrikanten. Zij konden volgens de FT de afgelopen periode tegen veel lagere prijzen contracten voor accupakketten afsluiten bij China's grootste accufabrikant CATL. Dat bedrijf kon op zijn beurt weer vele malen goedkoper lithium inkopen bij Chinese producenten.

Prijsdaling lithium lijkt beperkt tot China

Helaas merkt de internationale markt nog weinig van deze significante prijsdaling. Lithium dat bestemd is voor de Amerikaanse en Europese markten daalde sinds november 2022 slechts met 10 procent naar 70,50 dollar per ton. Dit valt te verklaren doordat deze markten veel meer gediversifieerd zijn dan de Chinese markten. Lithium wordt niet alleen uit China, maar ook uit andere landen afgenomen, wat een stabielere prijs tot gevolg heeft.

Albemarle, 's werelds grootste producent van lithium, ziet de prijs van de grondstof dan ook eerder verder stijgen dan dalen. De grondstofproducent stelt dat de Chinese vraag naar elektrische auto's een korte dip doormaakt, maar dit jaar weer sterk zal groeien.

LEES OOK: Prijzen van olie en koper zijn ondanks de heropening van China aan het dalen: dat lijkt een teken dat er een wereldwijde recessie op komst is