Daimler lichtte deze week een tipje van de sluier op over twee nieuwe elektrische trucks van dochter Mercedes met een bereik van maximaal 1.000 kilometer.

De Duitse fabrikant werkt met één productieplatform  voor verschillende modellen elektrische vrachtwagens.

Daimler kan mogelijk een inhaalslag maken, nu de elektrische truck van Tesla vertraging oploopt en concurrent Nikola is verwikkeld in een juridisch schandaal.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, kondigde deze week aan de markt voor elektrische vrachtwagens te betreden met twee nieuwe Mercedes-modellen. Die moeten concurreren met onder meer de Amerikaanse fabrikanten Tesla en Nikola Motor Company.

De Duitse fabrikant stelt dat de GenH2-truck 1.000 kilometer kan rijden op een enkele waterstoftank en in 2023 start met proefritten in Europa. 

Een nieuwere versie van de eActros zal een bereik hebben van 500 kilometer en zal vanaf volgend jaar beschikbaar zijn, aldus de fabrikant. 

Daimler volgt wat betreft de productie dezelfde strategie als concurrenten op de markt voor elektrische trucks: één productielijn die verschillende modellen kan afleveren.

Lees ook op Business Insider

“De komende jaren zullen klanten een keus moeten maken uit de vervoerstechnologie waar ze de meeste baat bij hebben, afhankelijk van hun industrie en specifieke toepassingen,” zegt Daimler in een persverklaring.

Daimler concurreert met diverse andere bedrijven, waaronder startup Nikola Motor Company uit de VS. Dit bedrijf is de afgelopen weken verstrikt geraakt in  juridische strijd, na beschuldigingen van fraude door een belegger in het aandeel Nikola. Eerder claimde Nikola een operationeel prototype te hebben van zijn elektrische truck, maar deze maand erkende Nikola dat dit nog niet het geval is.

Intussen heeft Nikola al wel een overeenkomst gesloten om samen te werken met General Motors voor de productie van zijn elektrische truck. Dat is een benadering die we ook zien bij andere partijen, zoals Tesla en Volkswagen.

Tesla  kondigde in 2017 een eigen elektrische truck aan, maar die heeft inmiddels de nodige vetraging opgelopen. Daimler kan dus een inhaalslag maken, vooral omdat de Duitse fabrikant al veel ervaring heeft bij  het bouwen van vrachtwagens.

Mercedes-Benz GenH2 Truck
Daimler

Toch blijft de markt voor elektrische trucks uitdagend. “Vanwege het belang van efficiëntie zijn kosten een belangrijkere factor voor bedrijven dan voor consumenten”, schrijven analisten van zakenbank UBS over de markt voor elektrische trucks.

“Een hybride aandrijving zal waarschijnlijk de voorkeur krijgen voor zwaardere ladingen en lange afstanden,” zegt Martin Daum, directielid van Daimler Trucks in een persverklaring. Hij roept overheden op om investeringen in de noodzakelijke infrastructuur voor elektrisch vervoer te intensiveren, zodat bedrijven makkelijker de stap naar groene technologieën kunnen zetten. 

LEES OOK: De elektrische Volkswagen ID.3 rijdt lekker, maar elektronica en afwerking zijn ondermaats, volgens een Duitse autotest