• Daniel Rizea is een technisch directeur bij Google.
  • Hij zegt dat wie carrière wil maken, niet te snel moet aandringen op een promotie en niet te vaak moet veranderen van baan.
  • In een bijdrage voor Business Insider belicht hij vijf dingen waar werknemers die meer willen bereiken, waakzaam voor moeten zijn.
  • Lees ook: Dit zijn 3 manieren om gelukkiger te worden op je werk

Charlie Munger, de legendarische ’tweede man’ naast topbelegger Warren Buffett, werd ooit gevraagd wat er nodig is om een succesvolle belegger te worden.

Zijn antwoord was verrassend en eigenlijk heel eenvoudig: denk aan de dingen die je verkeerd zou kunnen doen en laat die simpelweg achterwege. Het vermijden van fouten is beter dan te snel je dromen na te jagen en simpele trucs in te zetten voor succes, die achteraf meestal verkeerd blijken te zijn.

Het is fascinerend om te zien dat ons brein makkelijker kan bedenken hoe dingen fout kunnen gaan, vergeleken met het aangeven van zaken die nodig zijn om succes te hebben.

Terugdenkend aan het advies van Charlie Munger kwam ik daardoor op vijf zaken die je achterwege moet laten voor een succesvolle carrière.

1. Dring niet aan op een promotie, als je daar nog niet klaar voor bent

Een promotie waar je nog niet klaar voor bent, kan negatief uitpakken voor jezelf en je verdere carrière. Ik heb genoeg mensen gezien die een burn-out kregen, omdat ze niet genoeg presteerden op hoger niveau.

Je wordt van iemand die bovengemiddeld presteert iemand die ondergemiddeld presteert, gelet op de verwachtingen die horen bij een nieuwe rol. En dan komt het Imposter Syndroom om de hoek kijken, waarbij je de lat voor jezelf veel te hoog legt. Dat kan heel ontmoedigend zijn en je kunt in een negatieve spiraal terechtkomen.

Ik heb dit zelf meegemaakt, maar ik had het geluk dat ik op tijd leerde zwemmen, nadat ik in het diepe was gesprongen. Terugkijkend had ik beter nog wat langer kunnen wachten en eerst kunnen werken aan mijn vaardigheden, voordat ik een jaar later voor promotie zou gaan. Het liep uiteindelijk goed af, maar de druk was erg hoog.

Er is een reden dat promoties meestal gebaseerd zijn op bewezen vaardigheden voor het volgende niveau en niet op potentieel. Je kunt dan beter presteren nadat je de stap gezet hebt, je weet dan hoe succes eruit ziet en het wordt heel natuurlijk om werk op een hoger niveau te gaan doen. Stappen overslaan kan grote gevolgen hebben voor zowel de werknemer als het bedrijf.

De meeste mensen overschatten hoe goed ze voorbereid zijn op een promotie, dat is heel gebruikelijk. Een goede manier om vast te stellen of je er klaar voor bent, is jezelf afvragen hoe je je zou voelen als je die promotie morgen krijgt. Als je daar verbaasd over bent of onrustig van wordt, dan ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor, omdat je jezelf nog niet ziet presteren op dat niveau.

Je kunt anderen mensen best voor de gek houden, maar het is veel moeilijker om jezelf voor de gek te houden. Wees voorbereid, dat scheelt je een hoop stress.

2. Doe net wat meer dan het strikte noodzakelijke in je huidige functie

Alleen het absolute minimum doen heeft vele nadelen. Je persoonlijke groei stopt erdoor, het vermindert de betrokkenheid bij je werk en je wordt er ook minder gelukkig van.

Het is makkelijk om te zien of werknemers nauwelijks ambitie tonen. Ze doen het absolute minimum en hopen met die minimale inspanning een voldoende beoordeling te krijgen. Sommigen zijn er zelfs trots op en delen hun tips om dat voor elkaar te krijgen op sociale media. Dat is jammer, want ze zouden datzelfde enthousiasme kunnen gebruiken om hun vaardigheden te ontwikkelen. Maar in plaats daarvan voelen ze nauwelijks betrokkenheid bij hetgeen ze doen.

Iedereen wil iets van trots voelen in zijn of haar werk en niemand wil het gevoel hebben te falen. Niet betrokken zijn heeft directe gevolgen voor je algemene geluksgevoel.

Je minimaal inspannen heeft directe gevolgen voor je succes op langere termijn, omdat veel kansen die je carrière kunnen veranderen, aan je neus voorbij zullen gaan. Je zult dat ene project niet krijgen, dat je carrière de goede richting in zal duwen of een hele andere werkplek op kan leveren, omdat die mogelijkheden naar andere mensen zullen gaan.

3. Wees bereid om uren te maken om een nieuwe vaardigheid onder de knie te krijgen

Er is geen makkelijke manier om nieuwe dingen te leren: onafhankelijk van hoe slim je bent, moet je altijd uren maken.

Het duurt gemiddeld 20 uur oefenen voordat je de eerste basis van nieuwe vaardigheid in de vingers hebt. Of het nou de basis van gitaarspelen is, een verkooptechniek, programmeren of blogartikelen schrijven, zo stelt bestsellerauteur Josh Kaufman in zijn boek 'The First 20 Hours'.

Het grote probleem is dat veel mensen er tegenop zien om die 20 uur ook daadwerkelijk te investeren en dat dingen die ze willen in het leven daardoor verder uit beeld raken.

Dat was ook bij mijn het geval. Ik wilde beginnen met schrijven, maar heb het starten met oefenen jarenlang voor me uit geschoven. Toen ik er eindelijk tijd voor maakte, werd het iets waar ik heel veel van geniet.

En daar zit iets magisch achter. Na 20 uur ben je vaak zo ver dat je niet meer het gevoel hebt dat er helemaal niets van kan. Dat is heel belangrijk, omdat het vanaf dat moment minder energie kost om ermee door te gaan. Je moet je er alleen wel toe zetten om je door het pittige begin te slaan.

4. Vermijd extreme jobhopping

Snel van baan veranderen, vertraagt je groei. Je verdient misschien tijdelijk wat meer, maar de bovengrens komt al snel in zicht, omdat je niet beter wordt en geen nieuwe vaardigheden aanleert.

Ik heb mensen gezien die heel trots waren op het aantal banen dat ze hebben gehad. Ik ken een extreem geval van 8 verschillende werkplekken in tien jaar tijd. Het probleem is je dan wel 8 keer bezig bent geweest met een opstartperiode die voor je ontwikkeling niet per se heel veel oplevert.

Als je een gewone werknemer bent en door wilt groeien naar een leidinggevende positie, dan heb je minstens twee jaar nodig om daar de vaardigheden voor te ontwikkelen. Waarom? Je moet het vertrouwen van je collega's zien te winnen, dat grote project op je nemen, dat succesvol afronden en dat een paar keer herhalen.

Als je elk jaar van baan verandert, zul je nooit volledig je leiderschapskwaliteiten ontwikkelen. Je begint steeds weer op hetzelfde punt, maar rondt dan nooit de volledige cyclus af.

Bij sommige bedrijven is het bijvoorbeeld vanwege de bedrijfscultuur beter om te vertrekken, maar probeer in gedachten te houden dat elke verandering kosten met zich meebrengt. Voorkom dat je alles op korte termijn perfect wil krijgen ten koste van de lange termijn. .

5. Wees betrouwbaar

Vertrouwen is cruciaal. Het komt te voet, maar gaat te paard. Als iemand nieuw is bij een team, dan zullen mensen al dan niet bewust oordelen of iemand competent en betrouwbaar is.

En geloof het of niet: er is een formule om dat te meten. Bepalende factoren daarbij zijn geloofwaardigheid, betrouwbaarheid, intimiteit en zelforiëntatie.

  • Geloofwaardigheid hangt samen met wat je zegt en of mensen geloven wat je zegt. Kennis en ervaring helpen daarbij.
  • Betrouwbaarheid hangt af van je handelen en of mensen op je kunnen rekenen.
  • Intimiteit komt neer op psychologische zekerheid en hoe veilig mensen zich voelen om dingen met je te delen.
  • Zelforiëntatie houdt verband met je drijfveren en de mate waarin je de belangen van anderen in je achterhoofd houdt ten opzichte van je eigenbelang.

Dit zijn een aantal dingen die je kunt doen om vertrouwen op te bouwen:

  • Zoek naar dingen die het team belangrijk vindt om op te lossen en zeg dat jij dat gaat doen. Dat heeft te maken met zelforiëntatie.
  • Doe dat vervolgens ook daadwerkelijk en doe het goed. Dat laat zien dat je competent bent.
  • Laat zien dat het probleem is opgelost. Daarmee is de cirkel rond en dat vergroot je geloofwaardigheid bij individuen of de groep als geheel.
  • Sta open voor verschillende meningen, help mensen en zorg voor een veilige plek en manier om te communiceren. Dat helpt bij het opbouwen van psychologische zekerheid.

Het is heel belangrijk om al die stappen te zetten, want anders werkt de formule niet. En doe het steeds opnieuw om echt een betrouwbare reputatie op te bouwen.

Daniel Rizea is een directeur engineering bij Google die op persoonlijke titel schrijft over management en leiderschap in de techwereld.

LEES OOK: 7 dingen waar je over kunt onderhandelen, als je een aanbod voor een baan krijgt, volgens een HR-expert