Koffieleverancier Wakuli haalt ruim 5 miljoen euro op bij investeerders. Het bedrijf wil dit geld steken in het openen van nieuwe koffiebars, waardoor het tot voor kort puur online opererende bedrijf sneller denkt te kunnen groeien.

Het in 2019 opgerichte Wakuli biedt klanten, vaak koffiefijnproevers, online een abonnement aan op allerhande bijzondere koffiesoorten.

Startup Wakuli gooide plots het roer om: van online naar koffiebar

Afgelopen jaar gooiden ze bij Wakuli plots het roer om. De startup opende zes fysieke koffiezaken in Amsterdam en eentje in Utrecht. Iedere fysieke locatie zorgt volgens het bedrijf voor zo’n 15.000 nieuwe klanten, die ook via de website meer koffie bestellen.

De startup wil dan ook de vaart erin houden bij het openen van nieuwe koffiebars. Dit jaar moeten er nog acht zaken bijkomen en in 2025 wil de startup hetzelfde groeitempo aanhouden. Mocht de opzet van Wakuli slagen, dan zou het zo eens kunnen dat Nederland er een nieuwe speler à la Coffeecompany of Starbucks bij krijgt.

Hogere vergoeding voor koffieboeren

Waar Wakuli zich dan weer in stelt te onderscheiden, is de salariëring van koffieboeren. Wakuli werkt met koffieboeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. Doordat het bedrijf handelshuizen, lokale opkopers en retailers uit zijn bedrijfsketen heeft geknipt, heeft Wakuli minder kosten. De onderneming kan hierdoor twee keer zoveel als het marktgemiddelde betalen aan boeren in derdewereldlanden.

Investeerders zien iets in deze totaalstrategie. In zijn eerste zogenoemde Serie A-ronde, wist Wakuli daarom 5,2 miljoen euro bij geldschieters op te halen, zo maakte de startup maandag bekend. Het gaat hierbij om een uitgifte van nieuwe aandelen en een lening van 750.000 euro van de Rabobank.

Het Amsterdamse investeringshuis Icecat Capital leidt de geldronde. Ook de huidige investeerders Rubio, een Amsterdamse impactfonds, het ABN Amro Sustainable Impact Fund en angel-investeerder en serie-ondernemer Arnoud Aalbersberg doen mee.

Wakuli heeft tot slot ook internationale ambities, zo geeft oprichter Lukas Grosfeld aan in een bijbehorend persbericht: “We verkopen op dit moment al online over de landgrenzen en zullen daar in de komende jaren ook coffee bars gaan openen.”

LEES OOK: Nederland blijkt een perfect land te zijn voor sociale bedrijven, die winst niet centraal stellen: ‘Ik ben een ondernemende activist die wél met geld te maken heeft’