• Abonnees bij startup Wakuli bestellen online en krijgen koffie thuisbezorgd.
  • Door tussenschakels uit het proces van koffieboer tot consument te filteren kan de Amsterdamse startup koffieboeren een eerlijke prijs bieden.
  • Het bedrijf betaalt gemiddeld €4,20 per kilo koffiebonen. Dat is bijna drie keer meer dan de wereldwijde marktprijs van €1,60.
  • Deze maand introduceert het merk ook biologisch afbreekbare koffiecups.

Nederland is een koffieland. We drinken gemiddeld vier kopjes per dag en staan daarmee op de vijfde plek van landen waar de meeste koffie wordt geconsumeerd.

Maar hoewel koffie voor de consument duurder is dan ooit, is de vergoeding die koffieboeren krijgen zó laag dat het de productiekosten vaak niet eens dekt. “Bevriende koffieboeren hebben voor mijn neus hun planten uit de grond getrokken met het idee om dan maar mais te gaan verbouwen”, vertelt Yorick Bruins (29) aan Business Insider.

Met zijn startup Wakuli hoopt de Amsterdamse ondernemer “een onderdeel van de oplossing voor dit probleem te zijn” en de koffiebranche weer een gezonde sector te maken.

Koffie direct van koffieboer naar consument

“Het probleem in deze sector is de lange keten van koffieboer naar consument”, legt Bruins uit. “Koffie passeert soms wel veertien tussenstations voordat het de klant bereikt en iedere tussenpartij pikt een graantje mee, ten koste van de boer.”

Wakuli pakt dit probleem aan door de keten aanzienlijk in te korten. “Wij kopen de koffiebonen rechtstreeks in bij de boeren, branden ze zelf in Amsterdam en bezorgen ze tot op de deurmat.”

Door supermarkten over te slaan bespaart de startup al zo'n 40 procent, vertelt de ondernemer. "Het is dan ook een bewuste keuze om onze koffie niet in supermarkten te verkopen; wij werken met abonnementen waarbij onze klanten de koffie maandelijks of wekelijks krijgen thuisbezorgd. Door alle overbodige schakels uit het proces te filteren kunnen we de boeren een eerlijke prijs bieden. We betalen gemiddeld 4,20 euro per kilo koffiebonen: bijna drie keer meer dan de wereldwijde marktprijs van 1,60 euro."

In onderstaande tabel, te vinden op de site van Wakuli, is te zien dat de koffieboer een aandeel heeft van 22 procent in de totale productprijs. Een kilo koffie die Wakuli inkoopt komt overigens iets volledig in het eindproduct terecht, omdat er wat gewicht verloren gaat bij de verdere verwerking.

Naast de vergoeding voor de koffieboer zijn er nog kosten voor transport, het branden van de koffie en porto. Wakuli geeft in de tabel aan dat het zelf een brutomarge van 21 procent kan maken. Bruins licht toe dat het bedrijf voorlopig nog verliesgevend is, omdat de startup nog verder moet opschalen.

Directe samenwerking met boeren

Een deel van de koffieboeren waar het bedrijf mee samenwerkt kent Bruins uit de tijd dat hij als adviseur voor landbouwcoöperaties werkte in Oost-Afrika. "Daar werd ik geconfronteerd met de uitdagingen die kleinschalige boeren het hoofd moeten bieden", vertelt hij. "Toen mijn studievriend Lukas Grosfeld mij opzocht in Tanzania besloten we samen dat dat anders moest en werd het idee voor Wakuli geboren. Door mijn werkervaring te combineren met zijn ervaring in de techsector hebben we een digitale laag tussen de boer en de consument kunnen aanbrengen die alle partijen iets extra's oplevert."

De samenwerking met kleine boeren, inmiddels niet meer alleen in Afrika maar ook in Latijns-Amerika en Azië, brengt naast transparantie ook leuke verrassingen mee voor de consument.

Naast een abonnement op onze Wakuli Blend, een Zuid-Amerikaanse blend van ongewassen koffie uit het zuiden van Brazilië en gewassen koffie uit het Andes gebergte van Peru, kunnen klanten ook een New Origin-abonnement nemen. "Zij krijgen dan maandelijks nieuwe specialty koffies van koffieboeren van over de hele wereld toegestuurd", vertelt Bruins. "Dat is niet alleen een goede manier voor onze klanten om bijzondere koffies te ontdekken maar wij kunnen als bedrijf zo ook beter rekening houden met de seizoenen."

Naast transparantie is ook duurzaamheid een belangrijke pijler, vertelt de koffie-ondernemer. "We werken bijvoorbeeld alleen samen met boeren die hun koffie duurzaam verbouwen en waar ze ecosystemen in stand houden", vertelt Bruins.

Duurzame, composteerbare koffiecups

In maart introduceert het merk ook biologisch afbreekbare koffiecups, naast het bestaande aanbod van hele bonen, espressomaling en filtermaling. "De cupjes worden gemaakt van restproducten uit de suikerbiet- en rietsuikerproductie waardoor ze volledig composteerbaar zijn", zegt Bruins. Aan duurzame verpakkingen wordt gewerkt.

Met de cups hoopt de startup haar doelgroep nog verder te verbreden. "Een jaar na onze introductie hebben er inmiddels meer dan 3.500 huishoudens een abonnement", vertelt Bruins. "En we zien nog veel groeimogelijkheden. Omdat we geen fysieke verkooppunten hebben kunnen we qua prijs concurreren met koffies uit speciaalzaken en de top shelf-producten die je in de supermarkt vindt. En dan hoeven consumenten voor onze koffie niet eens de deur uit."

Het bedrijf mikt dan ook op 1 miljoen aangesloten huishoudens binnen vijf jaar. "Dat is een grote droom, maar niet onmogelijk", gelooft de ondernemer. "Het enige wat we nodig hebben is dat mensen een brievenbus hebben", lacht hij. "Uiteindelijk hopen we natuurlijk zoveel mogelijk koffieliefhebbers te bereiken om ook zoveel mogelijk boeren een eerlijke prijs te kunnen betalen."

Lees meer verhalen over Better Capitalism op Business Insider: