Met zes gouden, vijf zilveren en twee bronzen medailles doet Nederland het na een week bij de Olympische Winterspelen in Pyeongchang al uitstekend.

Als je als sporter een olympische medaille hebt gewonnen, moet je bij thuiskomst pakken wat je pakken kunt aan sponsordeals.

“Zeker als je brons of zilver hebt gewonnen”, geeft sportmarketeer Jan Paul de Wildt aan. “Maar ook bijvoorbeeld een Esmee Visser moet daar aan denken. Alleen de buitencategorie, de Svens en Ireens, heeft de luxe om te kiezen.”

Ook De Wildts collega Bob van Oosterhout wijst erop dat de grote kampioenen de meeste aandacht en geld naar zich toe trekken. “We hebben hier geen cultuur dat veel bedrijven sporters ruimhartig adopteren zoals in Amerika.”

De gedachte die veel sporters hebben, dat “de zilvervloot binnenloopt” bij een medaille, is volgens hem dan ook onterecht. Van Oosterhout schat dat de gemiddelde olympische plak 15.000 tot 25.000 euro oplevert. De Wildt is het daar met “enkele tienduizenden euro’s” voor een zilveren of bronzen medaille mee eens. Hij denkt echter dat een gouden medaille meer waard is.

Medaille minder bijzonder dan vroeger

De grote hoeveelheid medailles die de Nederlandse schaatsers in Sotsji wonnen en nu ook in Pyeongchang al binnenslepen, zorgt wel voor een stevige inflatie van de waarde.

“Als ik nu mensen vraag om tien medaillewinnaars uit Sotsji op te noemen, dan hebben de meeste Nederlanders daar moeite mee”, illustreert Van Oosterhout.

Lees ook op Business Insider

In algemene zin kijken bedrijven naar de naam en faam van een sporter en diens persoonlijkheid, maar ook naar de populariteit van de sport, meent ook Frank van den Wall Bake.

“Sven Kramer is aanzienlijk interessanter dan bijvoorbeeld Bob de Jong ooit was’, geeft de bedenker van het Holland Heineken House aan. “Dat heeft alles te maken met de uitstraling van de persoon.”

Verhaal achter de medaille

Al geven de drie sportmarketeers alle drie aan dat het verhaal achter de medaille ook van groot belang is voor de waarde. De Wildt noemt daarbij Mark Tuitert als voorbeeld. “Die greep heel vaak mis bij belangrijke toernooien, maar stond er op het juiste moment en kan ook goed vertellen over zijn weg daarnaartoe.”

Ook Nicolien Sauerbreij wist haar gouden medaille uit Vancouver goed te vermarkten. “Dat was dan ook een unieke prestatie”, weet De Wildt. “Nederland had nog nooit een medaille op de sneeuw gewonnen.”

Overigens krijgt iedere Nederlandse medaillewinnaar al een bonus van sportkoepel NOC*NSF. Individuele sporters krijgen 25.500 euro voor goud, 19.125 euro voor zilver en 12.750 euro voor brons. Bij teammedailles krijgen alle teamleden minimaal 9.350 euro voor een gouden plak, 6.800 euro bij zilver en 4.250 euro als er brons wordt behaald.

LEES OOK: Dit verdient Sven Kramer – vroeger kreeg hij geen zakgeld, nu is hij miljonair