• Afgelopen maandag onthulde techondernemer Elon Musk de nieuwe naam én een nieuw logo voor Twitter: X
  • Dat leidde tot een stroom aan kritische reacties.
  • Maar een nieuwe peiling van digitaal reclamebureau CivicScience laat een genuanceerder beeld zien.
  • Lees ook: Twitter krijgt nieuw logo: geen blauwe vogeltjes, maar een X

Toen techondernemer Elon Musk begin deze week Twitter omdoopte tot X, begon ogenschijnlijk iedereen op het sociale platform erover te klagen.

Maar een recente poll van digitaal reclamebureau CivicScience onder 5.000 personen, waarvan 1.000 Twitter/X-gebruikers, geeft een heel ander beeld van de situatie.

Uit de resultaten blijkt dat mensen die Twitter/X niet gebruiken, de nieuwe merknaam niet kunnen waarderen. Twitteraars/X’ers kunnen het juist wel waarderen.

In totaal reageerde ongeveer een derde van de respondenten negatief op de naamsverandering. 14 procent reageerde positief. Maar dat beeld verandert als je kijkt naar de Twitteraars/X’ers die de afgelopen zes maanden actief waren op het platform.

Dan wordt duidelijk dat 36 procent van de dagelijkse gebruikers positief tegenover de nieuwe naam staat, terwijl 27 procent het maar niets vindt. Onder wekelijkse gebruikers is hetzelfde zichtbaar, met respectievelijk 43 procent positieve reacties en 26 procent negatieve.

De resultaten van de poll uitgevoerd door CivicScience
De resultaten van de poll uitgevoerd door CivicScience
CivicScience

In de resultaten van de peiling is ook een duidelijke correlatie te zien met Threads, de onlangs door Meta gelanceerde rivaal voor Twitter/X. Iets meer dan de helft van de mensen die Threads heeft gebruikt, heeft ook interesse om X te gebruiken.

Voor de duidelijkheid: het onderzoek van CivicScience geeft een zeer beperkt beeld. Twitter/X heeft op dit moment zo'n 250 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan er 1.000 meededen aan de peiling. Verder is er een zeer betrokken groep fans die mogelijk oververtegenwoordigd is in de peiling.

Het onderzoek suggereert in ieder geval dat X geen sterke nieuwe aanwas van gebruikers hoeft te verwachten. De naamsverandering is vooral onder niet-gebruikers niet bepaald populair te noemen. Dat suggereert dat mensen niet staan te springen om zich aan te melden voor het sociale netwerk van Elon Musk.

Dat lijkt ook in de toekomst niet snel te gaan te veranderen. Musk wil nieuwe financiële diensten aan X toevoegen. Uit de peiling blijkt dat 40 procent van de dagelijkse en 51 procent van de wekelijkse Twitteraars/X'ers geen interesse heeft in de nieuwe diensten.

LEES OOK: Twitter verliest helft advertentie-omzet en ziet geld wegvloeien sinds overname door Elon Musk