Budgetdrogisterijketen Op=Op Voordeelshop staat voor een doorstart. Het is de huidige directeuren van de onderneming gelukt om investeerders te vinden, zo meldde een woordvoerder van het bedrijf.

Details over de doorstart worden de komende tijd uitgewerkt.

Op=Op werd eind maart failliet verklaard. Het bedrijf kampte met uitdagende marktomstandigheden. Ook groeide het bedrijf de laatste jaren hard, wat ten koste ging van de financiële stabiliteit.

Op=Op Voordeelshop telt ruim 140 winkels en meer dan 1.000 werknemers. Ook heeft het bedrijf tien franchisevestigingen, die overigens buiten het faillissement vallen. Op=Op hoopt zo veel mogelijk winkels open te kunnen houden, aldus de zegsman.

Mislukte groeistrategie

Het faillissement van vorige week was een flinke streep door de rekening, want Op=Op sprak vorig jaar volgens Retailnews.nl nog de ambitie uit om door te groeien naar 350 winkels.

Het idee was om in het gat te springen dat Kijkshop achterliet en ook mobiele telefoons en toebehoren te gaan aanbieden. Ook nam de drogisterijketen enkele tientallen vestigingen over van Blokker en Marskramer en er werd zelfs een winkel geopend op Aruba. Die groeistrategie heeft veel liquiditeit gevraagd, stelde de retailer bij de faillissementsaanvraag.

Te veel uiteindelijk voor de aandeelhouders, die de laatste jaren extra financiële middelen ter beschikking hadden gesteld. Het bleek niet genoeg om de drogisterijketen overeind te houden, maar nu zien investeerders er blijkbaar wel weer heil in.

Lees ook op Business Insider

Op=Op wees er ook op dat de snel veranderende markt voortdurende aanpassing van de winkelformule en de bedrijfsvoering vraagt. De keten opende in 1997 in Klazienaveen de eerste winkel en heeft nu overal in Nederland filialen.

Lees meer over faillisementen in de winkelstraat: