• Het Panamese schip Fremantle Highway, dat 2857 auto’s aan boord heeft, drijft momenteel stuurloos rond en staat nog in brand, aldus de kustwacht.
  • Daaronder bevinden zich 25 elektrische auto’s die het blussen aanzienlijk bemoeilijken.
  • Batterijen van deze voertuigen kunnen zichzelf herontsteken en zijn lastig te bereiken met conventionele blusmiddelen.
  • Lees ook: Beleggen in batterijtechnologie met een ETF: dit zijn de mogelijkheden, kansen en risico’s

Het Panamese schip Fremantle Highway, dat op weg was vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte, drijft momenteel stuurloos rond en staat nog in brand, aldus de kustwacht. Het 200 meter lange schip heeft 2857 auto’s aan boord, waarvan 25 elektrische auto’s.

Van de bijna 3000 auto’s aan boord van het brandende vrachtschip zijn er zo’n 300 van het Duitse automerk Mercedes-Benz, dat meldt persbureau Bloomberg. Van welke automakers de rest van de voertuigen aan boord zijn, is nog niet bekend. Volkswagen laat bijvoorbeeld weten daar nog niets over te kunnen zeggen en BMW zegt met rederij K Lines contact te hebben.

De melding van de brand kwam rond middernacht binnen bij de hulpdiensten. Op het schip zaten 23 bemanningsleden. De bemanning heeft zelf geprobeerd de brand te blussen, maar dat lukte volgens de kustwacht niet. De brand ontwikkelde zich zeer snel. “De brand breidde zich steeds verder uit, waardoor een evacuatie werd opgestart”.

Volgens de woordvoerder van de kustwacht is het lastig een brand op zee onder controle te krijgen, zeker aangezien er niemand aan boord van het schip kan om te blussen. “Als er veel water aan boord komt, doet dat wat met het schip”, aldus de woordvoerder. Daarbij is ook het blussen van elektrische auto’s niet makkelijk. Er wordt wel geprobeerd om het vuur “enigszins” onder controle te krijgen.

De brand kan echter nog dagen duren, evenals het mogelijk bergen van het schip, laat een woordvoerder van de kustwacht weten.

Herontsteking van de accupakketten is problematisch

Dat laatste beaamt Tom Hessels, adviseur energie- en transportveiligheid bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid, in reactie op de brand op een vrachtschip boven Ameland.

Volgens Hessels maken brandende batterijen van elektrische voertuigen het "lastig" het vuur te bestrijden. Dat komt omdat een brandende batterij opnieuw kan ontsteken. "Dit herontsteken komt door de zogenaamde thermal runaway, een chemisch proces waarbij batterijcellen in het accupakket opwarmen", legt Hessels uit. "Hierdoor worden andere cellen ook warm, waardoor ook deze in thermal runaway raken. De thermal runaway breidt zich op deze manier uit door het batterijpakket."

Daar komt bij dat deze auto's zo gebouwd zijn dat water niet bij de batterij kan komen. "Als je door een plas water rijdt, wil je niet dat water de batterij in komt. Daarom is koeling van de batterijcellen van buitenaf zeer lastig." De enige manier is daarom om de batterij langdurig onder te dompelen in water.

Hessels kan niet ingaan op de specifieke situatie bij Ameland, maar zegt dat bij dit soort branden het scheepspersoneel en de brandweer "razendsnel" moeten kunnen optreden, omdat de brand zich snel kan verspreiden. Ook moeten ze over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. "Zodra het incident zich heeft uitgebreid en is geëscaleerd, zijn er op open zee nagenoeg geen mogelijkheden meer om de brand te onderdrukken", aldus Hessels.

De brand eist een slachtoffer

Zeven bemanningsleden zijn overboord gesprongen, de rest is met helikopters van de kustwacht van boord gehaald. "Het was een zeer grote brand, met zeer veel rookontwikkeling. Het was een zeer ernstige situatie aan boord. De kapitein besluit of wordt geëvacueerd of niet. Op een gegeven moment was de situatie zo nijpend dat werd besloten van het vaartuig te springen. Er waren reddingseenheden in het water, die hebben hen eruit gevist."

De opvarenden zijn naar Lauwersoog en naar Groningen Airport Eelde gebracht. Zestien bemanningsleden zijn volgens de Veiligheidsregio Drenthe naar Groningen Airport Eelde overgebracht. Zij hadden ademhalingsklachten en zijn naar ziekenhuizen gebracht. Geen van hen verkeerde in levensgevaar.

Er kwam een bemanningslid om het leven. Wie het omgekomen bemanningslid precies is, en waardoor die omkwam, kan een woordvoerder van de kustwacht nog niet zeggen. Ook weet de zegsman niet hoe ernstig de verwondingen van de gewonden zijn.

Wat er nu met het schip gaat gebeuren is nog onduidelijk. Een van de scenario's is dat het schip zal zinken. Eerder maakte het schip nog flink slagzij. "De bemanning heeft acties kunnen ondernemen om het schip meer te stabiliseren." Er zijn volgens de woordvoerder meerdere bergingsschepen onderweg. Die moeten de situatie onder controle krijgen, mocht het vrachtschip gaat zinken.

LEES OOK: Britse startup Nyobolt claimt elektrische auto’s binnen 6 minuten volledig te kunnen opladen: zo moet dat werken