Apple neemt muziekherkenningsapp Shazam over. Dat bevestigde de technologiegigant zonder financiële details te melden.

Vorige week vrijdag meldde een bron die weet heeft van de deal aan Business Insider dat er 400 miljoen dollar is gemoeid met de deal, beduidend minder dan de één miljard dollar waar het bedrijf bij een investeringsronde in 2015 nog op werd gewaardeerd.

“Apple Music en Shazam zijn een natuurlijke combinatie die een passie voor het ontdekkken van muziek delen en geweldige luistervaringen willen verzorgen voor onze gebruikers”, schrijft Apple in een email. Al in 2014 integreerde Apple de app in zijn digitale assistent Siri.

Shazam maakt gebruik van de microfoon in smartphones en tablets om liedjes te herkennen. Gebruikers worden vervolgens doorverwezen naar plekken waar het nummer kan worden beluisterd, zoals YouTube, Spotify of Apple Music. Apple sprak over spannende plannen voor de technologie achter de app, maar zei nog niet precies wat daarmee werd bedoeld.

"Sinds de introductie van de App Store is Shazam altijd één van de populairste apps geweest voor iOS", stelt Apple. "Tegenwoordig gebruiken honderden miljoenen mensen over de hele wereld het op verschillende platforms."

Goede kans dat Apple de nieuwe aanwinst gaat gebruiken om Apple Music een flinke stimulans te geven.