Een zonneweg naar nergens. Drie jaar geleden onthulde Frankrijk een nieuwe weg met ingebouwde zonnepanelen, maar de route naar de toekomst is uitgelopen op een fiasco. Of in ieder geval een dure les.

De één kilometer lange weg die in Normandië is aangelegd werd eind 2016 vol trots gepresenteerd door het Franse ministerie van Milieu.

Beleidsmakers spraken van een uniek project. De uit zonnepanelen opgebouwde weg zou genoeg energie gaan opwekken voor de straatverlichting van het stadje Tourouvre.

Maar drie jaar later blijkt dat de zonneweg fatale problemen kent. In de zonnepanelen zijn scheuren ontstaan en afgelopen jaar moest een deel van de weg zelfs worden afgebroken vanwege de snelle slijtage.

Zelfs toen de weg nog in goede staat was, bleek de energieproductie maar de helft te zijn van wat ingenieurs hadden ingeschat. Wat bleek? Bladeren op het wegdek hadden een negatieve invloed op de capaciteit van de zonnepanelen.

Bekijk hieronder hoe de Franse zonneweg van start ging en waar dat op uitliep.


Het begint zo mooi in 2016, als de eerste zonneweg ter wereld wordt geopend door de Franse minister van Milieu Ségolène Royal. De 1 kilometer lange Wattway, opgebouwd uit 2.800 vierkante meter zonnepanelen, kost Frankrijk zo'n 4,5 miljoen euro.

Foto: Ségolène Royal bij de opening van de zonneweg. Bron: Benoit Tessier/Reuters

Bron: The Verge


Een weg naar de toekomst? Minister Royal is ambitieus en wil binnen vijf jaar 1.000 kilometer van het Franse wegennet met zonnepanelen bedekken.

Foto: Ségolène Royal. Bron: Benoit Tessier/Reuters

Bron: NBC


Ondanks de bewolking op de dag van de opening ziet Frankrijk zichzelf als leider op het gebied van innovatieve oplossingen voor zonne-energie.

Foto: Een auto rijdt op de zonneweg. Bron: Benoit Tessier/Reuters

Maar de torenhoge ambities komen nooit echt van de grond.

Bron: Benoit Tessier/Reuters

De keuze voor Normandië is sowieso gewaagd, aangezien deze Franse provincie niet bekendstaat om het hoge aantal zonuren. Zo telt de stad Caen gemiddeld slechts 44 zonnige dagen per jaar. Daarnaast brengen onweer en bliksem schade toe aan de zonneweg.

Foto: Storm in Normandië. Bron: Wikimedia

Bronnen: Le Monde, The Guardian


Als proefproject moet de Normandische zonneweg ongeveer 150 duizend kilowattuur aan stroom per jaar opbrengen. Daarmee kunnen ongeveer 5.000 mensen dagelijks de lampen aandoen. De feitelijke energieproductie blijkt minder dan 80 duizend kilowattuur te zijn in 2018.

Bron: Benoit Tessier / Reuters

Bronnen: Business Insider, Le Monde


Het zonnedek is voorzien van een speciale hars en is daarmee bestand tegen alle soorten verkeer, stelt het bedrijf dat de weg heeft aangelegd in 2016. Toch zijn er sinds de opening tal van panelen los gaan zitten en vertoont het wegdek scheuren en barsten.

Bron: Benoit Tessier / Reuters

Bron: Business Insider, The Guardian


In mei 2018 moet zo'n 100 meter wegdek worden afgebroken, omdat de zonnepanelen onherstelbaar zijn beschadigd.

Foto: Een beschadigd zonnepaneel. Bron: Fabrizio Bensch/Reuters

In het ontwerp is ook onvoldoende rekening gehouden met vallende bladeren. Die beperken de efficiëntie van de zonnepanelen. Ook is de weg niet berekend op het gewicht en de druk van tractoren.

Foto: Een tractor in Frankrijk. Bron: Stephane Mahe/Reuters

Bronnen: Le Monde, Global Construction Review


Medio 2019 lijkt het einde oefening. De directeur van de Wattway zegt tegen de krant Le Monde dat verdere uitbreiding van het project is afgeblazen. "Ons systeem is niet robuust genoeg voor langeafstandsverkeer." De bouwer van de zonneweg wil zich gaan richten op de stroomproductie voor kleinere dingen, zoals toezichtscamera's en de verlichting van bushokjes.

Bron: Benoit Tessier/Reuters

Bron: Global Construction Review


Lees meer: