De jeugd achter de computer vandaan krijgen en weer buiten laten spelen. Met dat idee begon Ben Admiraal in 2006 met het bouwen van interactieve speeltoestellen.

De visie slaat aan. Zijn bedrijf Yalp (‘Play’ achterstevoren) is gegroeid tot veertig werknemers.

Maar Admiraal wil meer. Het ontwikkelen van de speeltoestellen is duur en tijdrovend. Om de investering terug te verdienen kijkt hij sinds een jaar of vijf ook over de Nederlandse grenzen. In 2020 moet de helft van de inkomsten uit het buitenland komen.

Inmiddels heeft Yalp 475 speellocaties in 26 landen opgeleverd, maar er is een grote markt waar het bedrijf uit het Twentse Goor nog nauwelijks aanwezig is: de VS.

Met hulp van het Oranje Handelsmissiefonds zet Yalp nu de eerste stappen op de Amerikaanse markt. Yalp was het afgelopen jaar een van de tien winnaars die ondersteuning kreeg van de initiatiefnemers van het fonds: MKB-Nederland, ING, KLM en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

In Amerika voet aan de grond krijgen is nog niet zo makkelijk, gaf Yvonne Overmaat, directeur Nederland en Vlaanderen, tijdens de terugkomdag op 7 september aan. “We zaten daar met grote fabrikanten van speeltoestellen om tafel. Ze waren verbaasd over hoe ver wij vooroplopen. Ze zeiden: ‘Zo ver zijn wij hier nog helemaal niet.'”

Kijk hoe innovatief de speeltoestellen van Yalp zijn, naar eigen zeggen “de Apple van de speeltoestellen”.

Lees ook op Business Insider


Een van de populairste producten van Yalp is de Sona, een bijna vier meter hoge geluidsboog met bewegingssensor die registreert wat kinderen op de vloer doen.


Met de Sona kunnen kinderen verschillende spelletjes spelen, zoals stoelendans, een parcours afleggen of een dance battle. Er zijn ook themaspellen voor bijvoorbeeld Koningsdag en Kerst. Bekijk hieronder hoe de Sona werkt:


Alle interactieve speeltoestellen van Yalp zijn ‘hufterproof’. De Sona heeft een stalen skelet dat is verankerd in de grond en is bedekt met door glasvezel versterkt polyester. De elektronica is ingebouwd in water- en stofdichte kasten. De allereerste Sona werd in 2006 geleverd aan OBS De Zwaluw in Markelo en staat nog steeds op het schoolplein.


In het centrum van de Chinese miljoenenstad Shanghai staat ook een Sona. Yvonne Overmaat is er trots op: “Het is een bijzonder gezicht met al die hoge gebouwen op de achtergrond. Dat is een heel duur stukje grond.” Zo’n 8 procent van Yalps omzet komt dit jaar uit China.


De Sona is niet alleen populair bij kinderen, ook in de ouderenzorg kom je de geluidsboog tegen. Het interactieve speeltoestel houdt senioren in beweging en helpt daarnaast bij de behandeling van dementie. Dementerenden blijven namelijk tot ver in het proces gevoelig voor muziek.


Yalp heeft ook een dj-tafel, de Fono, waarvan er 59 stuks verspreid over de wereld staan. Jongeren kunnen twee smartphones verbinden met het speeltoestel en muziek streamen via een wifihotspot. Ook zijn er twee kanalen met opgeslagen geluiden.


Je kunt effecten toevoegen aan de muziek, zoals een delay of een filter, en de verschillende kanalen in elkaar overmixen. De Fono won in 2014 de Red Dot Award, een internationale designprijs.


De geluidsoverlast is volgens Yalp minimaal, omdat de speakers op de dj’ende jongeren zijn gericht. Ook kan de beheerder een maximaal volume instellen of regelen dat de Fono na een bepaalde tijd in de avond niet meer gebruikt kan worden.


De Yalp Sutu is een voetbalmuur met oplichtende panelen. Via verschillende spellen kunnen jongeren werken aan hun afstandsschot, voetenwerk of schotkracht. Hoe hard je ook schiet, de wand gaat niet stuk. De panelen zijn gemaakt van 1,5 centimeter dik polycarbonaat. Dit materiaal wordt ook gebruikt in de schilden van de ME.


Bij de Sutu hoort een app, waarmee je kunt kijken hoe jij hebt gescoord ten opzichte van anderen. Overmaat heeft een droom: “Hoe gaaf zou het zijn als je een bericht krijgt op je smartphone dat iemand uit New York jouw score heeft verbeterd?”


Wie heeft het hardste schot van Twente? Yalp heeft samen met FC Twente een competitie opgezet om de jeugd aan te zetten tot bewegen. Wie tussen 6 en 27 september zijn score invoert in de app, maakt kans op kaarten voor de derby Twente – Heracles op 29 september. De persoon met het hardste schot wordt gehuldigd op de middenstip.


De app laat zien dat Yalp steeds meer een softwarebedrijf wordt. “We hebben nu een programmeur in dienst, vroeger niet”, zegt Overmaat. “En een ICT’er die vroeger bezig was om te zorgen dat alle computers op kantoor goed draaien, is nu bezig met de ontwikkeling van My Yalp.” Dat laatste is het digitale platform achter de interactieve speeltoestellen.


In de toekomst wil Yalp zich meer richten op onderwijs. Zo bedacht het populair wetenschappelijk tijdschrift Quest voor het speeltoestel Memo een speciale game met 500 quizvragen. Overmaat denkt dat Yalp op termijn een compleet outdoor onderwijspakket aan kan bieden.


Ook wil Yalp inzetten op ‘big data’. Al die honderden speeltoestellen wereldwijd zijn verbonden met het internet. Door te analyseren hoe kinderen de voetbalmuur, geluidsboog en dj-tafel gebruiken, kan Yalp meer te weten komen over wat werkt en wat niet. Welk spel doet het bijvoorbeeld goed op basisscholen en welke in een speeltuin in de wijk? Is er verschil tussen China en Europa? “We staan nu nog aan het begin daarvan”, aldus Overmaat.


Yalp levert overigens ook gewone speeltoestellen van het Finse merk Lappset. Dat bedrijf heeft een samenwerking met Rovio, de maker van Angry Birds. Dat betekent dat Yalp ook Angry Birds-speeltuinen mag leveren, zoals bij familiepark DippieDoe in het Noord-Brabantse Best.


De speeltoestellen van Yalp staan over de hele wereld, maar in de Verenigde Staten is nog veel ruimte voor groei. Er staat nu een geluidsboog bij een kerk in Willmar, Minnesota. In 2020 wil het Goorse bedrijf 20 procent van de omzet uit Amerika halen.


Yalp heeft een consultant in de arm genomen om de Amerikaanse markt in kaart te brengen. Die zit volgens Overmaat anders in elkaar dan de Nederlandse. Hier klopt Yalp voornamelijk aan bij gemeentes en recreatieparken, want die hebben voldoende budget. Kinderopvangcentra niet. Maar in de VS is dat anders. Overmaat: “Daar hebben sommige ‘daycare centers’ zelfs een bowlingbaan.”


Qua regio’s richt Yalp zich op het welvarende noordoosten, waar de grotere privéscholen en zomerkampen zijn. Maar ook in Texas en Californië ziet de Twentse onderneming kansen, omdat voetbal door de Mexicaanse invloeden populair is. Yalp heeft naast de voetbalmuur ook een interactief speelveld in de catalogus.


Yalp is van plan om een lokale entiteit op te richten in de staat Delaware, vanwege het belastingklimaat een populaire plek voor buitenlandse ondernemingen. Gevestigd zijn in de VS is volgens Overmaat noodzakelijk. “Dat is een signaal dat je een serieuze partij bent die voor langere tijd blijft”, aldus Overmaat. “En met de claimcultuur is het ook verstandig om het moederbedrijf te beschermen.”