• Willicroft, een Nederlands plantaardig kaasmerk, heeft vorig jaar ‘Moeder Natuur’ uitgeroepen tot CEO en roept andere bedrijven op dit ook te doen.
  • Dit houdt in dat bij elke beslissing die binnen het bedrijf wordt genomen duurzaamheid vooropstaat.
  • In navolging daarvan maakt het bedrijf de overstap van cashewnoten naar bonen als basis van hun producten.

Bij het plantaardige kaasmerk Willicroft is Moeder Natuur CEO van het bedrijf. Dat klinkt als een gimmick en dat is het misschien ergens ook wel, maar oprichter Brad Vanstone wil er vooral een discussie mee losmaken.

De duurzame startup ziet de Dag van de Aarde 2021 (donderdag 22 april) als een goed moment om ook andere bedrijven uit te dagen het welzijn van onze planeet leidend te maken in hun beslissingen.

“Het is de enige manier om de effecten van klimaatverandering nog terug te dringen”, aldus Vanstone. “We moeten niet vergeten dat wij slechts te gast zijn op deze planeet. Wij hebben haar nodig om te overleven. Zij zal er op haar beurt nog steeds zijn als wij allang zijn verdwenen.”

Aan Business Insider vertelt de oprichter van het Nederlandse Willicroft, wiens grootvader een kaasboerderij had in Engeland, meer over Moeder Natuur als CEO en over de ambities die hij heeft met zijn plantaardige kaasmerk.

Wat houdt Moeder Natuur als CEO precies in?

Vanstone: “We hebben een jaar geleden binnen ons bedrijf de afspraak gemaakt dat de zorg voor onze planeet leidend is. Bij elke beslissing die we nemen, kijken we naar wat de meest duurzame optie is.”

“Voor een gezonde toekomst is het essentieel om over te schakelen naar langetermijndenken. Natuurlijk willen we een lekker product maken, maar niet als het een slechte impact heeft op mens of milieu. Het belang van de wereld om ons heen en de generaties die nog komen staan voorop.”

Foto: Willicroft
Foto: Willicroft

Hoe ziet die beslissing eruit binnen jullie bedrijf?

“Duurzaamheid vooropstellen klinkt logisch voor een bedrijf dat plantaardige producten maakt, maar dat is minder vanzelfsprekend dan je denkt."

"Toen ik begon met de verkoop van mijn producten, vond ik dat ik al heel goed bezig was. De voetafdruk van plantaardige kaas is ook zeker kleiner dan die van zuivel. Maar toen ik wat dieper in de impact van cashewnoten als basis ging kijken, schrok ik. Voor de groei van cashewbomen is veel water nodig en de noten komen meestal uit verre landen waar ze onder slechte arbeidsomstandigheden geplukt worden."

"We hadden de positieve impact van wat we doen dus flink overschat. De oprichter van Patagonia zei dat ooit heel mooi: 'Doing good is different than doing less harm'."

"Als onderdeel van onze nieuwe koers hebben we daarom als doel gesteld om nog dit jaar de basis van al onze natuurlijke kaasproducten om te zetten van cashew naar bonen en linzen."

"Die bonen en peulvruchten halen we nu nog uit Turkije, maar we starten binnenkort een pilot met zuivelboeren om deze gewassen ook in ons eigen land te laten groeien.”

Een plantaardig kaasmerk dat gaat samenwerken met zuivelboeren, is dat niet vloeken in de kerk?

“De wereld verandert niet door met een opgeheven vinger naar elkaar te wijzen. Uiteindelijk moeten we dit allemaal samen doen."

"Veel boeren zijn praktisch ingesteld en kijken naar wat iets kan opleveren. Ze zijn zich er vaak ook bewust van dat er iets moet veranderen, maar hebben niet de tijd, energie of middelen om daar zelf in te duiken. Als je ze benadert met een goed verhaal en expertise, staan ze voor meer open dan je wellicht zou denken."

"Wij claimen ook niet dat alle zuivel uit de wereld moet verdwijnen. We zijn alleen wel tegen de intensieve veeteelt; de manier van zuivelproductie die nu de overhand heeft genomen met gigantische stallen vol vee. Kleinschalige, biologische landbouw en veeteelt juichen wij juist toe."

"Het verbouwen van gewassen om plantaardige melk mee te maken, kan voor boeren niet alleen interessant zijn omdat wij streven naar langdurige samenwerkingen, maar de gewassen verrijken ook de bodem van hun land. Zo snijdt het mes dus aan twee kanten.”

Foto: Wíllicroft
Foto: Wíllicroft

Hoe lastig is het eigenlijk om plantaardige kaas aan de man te brengen in een land dat als kaasland bekendstaat?

“Kaas is een heilig iets voor veel mensen, niet alleen voor Nederlanders kan ik je vertellen. Toen ik besloot veganistisch te gaan leven, vond ik het opgeven van kaas de grootste uitdaging. Dat is ook de reden dat ik ben gaan experimenteren met het maken van plantaardige kaas."

"De lat ligt vanwege die alom aanwezige liefde voor kaas dus hoog, maar ik durf wel te zeggen dat wat wij doen aanslaat. Onze producten – kaasfondue, kaassaus, geraspte kaas en feta – worden inmiddels verkocht bij Albert Heijn, Jumbo en bij online supermarkten als Picnic, Crisp en Gorillas. Daarnaast hebben we ook een industriële lijn, waarbij we bijvoorbeeld leveren aan snackproducenten en pizzaketens."

"Onlangs zijn we ook samenwerkingen aangegaan met verschillende maaltijdbox-leveranciers, waaronder Marley Spoon. Op die manier willen we laten zien dat je met onze producten gewoon kunt koken, zoals je gewend bent met 'normale' kaas. Als mensen dat weten, gaan ze wellicht nog meer van onze producten gebruiken.”

En nu hopen jullie dus ook andere bedrijven te inspireren met jullie Mother Nature as a CEO-campagne?

“Ja, we willen hen oproepen om Moeder Natuur ook aan het hoofd van hun organisatie te zetten. Op dit moment hebben onder meer VeggiHap, Sauercrowd, Nooch footwear en Capital V zich al bij onze campagne aangesloten."

"Als dit idee eenmaal is genesteld, begint het te groeien en kun je er in je bedrijfsvoering niet meer om heen. Bij Willicroft hebben we ook gemerkt dat het werken aan een hoger doel de beste motivatie is waar je als team om kunt vragen. Op deze manier wordt duurzaamheid echt onderdeel van je bedrijf. Pas dan kun je daadwerkelijk impact maken.”

[activecampaign form=30]

LEES OOK: Deze schrijfster en predikant vinden dat bedrijven een ‘corporate priest’ moeten hebben waarmee je ethische dilemma’s kunt bespreken