Luchtvaartmaatschappij Air Europa krijgt geen rekening van de veiligheidsregio Kennemerland voor alle kosten die zijn gemaakt na het afgeven van een vals kapingsalarm woensdag op Schiphol.

Dat heeft de woordvoerder van burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven van de gemeente Haarlemmermeer laten weten aan persbureau ANP. “Als veiligheidsregio werken wij met tal van rampenbestrijdingsplannen, draaiboeken en protocollen. Die zijn ervoor om snel en georganiseerd hulp te kunnen verlenen, ook als die hulp, zoals woensdag, niet nodig blijkt te zijn.”

Een gezagvoerder van de Spaanse luchtvaartmaatschappij was bezig een piloot in opleiding instructies te geven en liet verschillende codes zien. Daarbij activeerde hij per ongeluk de code voor een kaping.

Hulpdiensten op Schiphol rukten massaal uit na het kapingsalarm en er werd opgeschaald naar GRIP 3. “De alarmering en opschaling van de crisisbestrijdingsorganisatie hebben er in ieder geval toe geleid dat we als hulpverleningsorganisaties met andere autoriteiten hebben kunnen samenwerken en oefenen om een dergelijk serieus incident te bestrijden”, zegt de gemeentewoordvoerder tegen ANP.

Door het alarm liepen 40 tot 50 vluchten op Schiphol vertraging op, maar ook de luchthaven stuurt geen rekening naar Air Europa, zegt Schiphol-woordvoerder Dennis Muller tegen RTL Z. “De inspanning die we bij dit soort incidenten doen, wordt gedaan door mensen die toch al in dienst zijn”, verklaart hij.

Claims van passagiers?

Mogelijk gaan passagiers van andere luchtvaartmaatschappijen nog claims indienen voor de vertraging die ze hebben opgelopen die dan uiteindelijk bij Air Europa terecht komen, maar de kans dat dat gebeurt is niet groot.

Reizigers hebben namelijk pas bij meer dan 3 uur vertraging recht op compensatie en dat recht vervalt als er sprake is van overmacht. En dat is hier waarschijnlijk het geval, zegt Joyce Donat van de Consumentenbond tegen RTL Z. “Uiteindelijk gaat de rechter erover, maar de term overmacht is er voor dingen die niet in je bedrijfsrisico vallen, zoals technische mankementen.”

Air Europa laat aan de NOS weten geen disciplinair onderzoek te beginnen naar de piloot. “Hoezo? Er valt hem absoluut niets te verwijten. Wat valt er nog te onderzoeken?”, zegt de maatschappij. Luchtvaartmaatschappijen zijn vaak ook goed verzekerd voor dit soort incidenten, al is niet bekend welke bedrijfsaanprakelijkheidsverzekering Air Europa heeft.

LEES OOK: De 15 beste vliegvelden ter wereld – Schiphol zit erbij