Klanten van Bol.com kunnen binnenkort met hun inloggegevens ook winkelen in de webwinkel van Albert Heijn.

Die bundeling moet het consumenten gemakkelijker maken online te shoppen, zo meldt de eigenaar van beide webshops, supermarktconcern Ahold Delhaize.

Naast de inlogaccounts gaan AH.nl en Bol.com ook hun bezorgabonnementen combineren.

Wie een vaste maandelijkse prijs betaalt voor bezorging van boodschappen van Albert Heijn (AH Bezorgbundel), krijgt daar nu gratis bezorging van Bol.com bij via de Select-service.

Overname van Bol.com

Ahold Delhaize telde in 2012 350 miljoen euro neer voor de overname van Bol.com, toen al veruit de grootste internetwinkel van Nederland.

Een logische overname, zo klonk het destijds. Want het winkelketenconcern bemachtigde zo in één klap een sterke positie online.

Ahold Delhaize is hoofdzakelijk gericht op de verkoop van levensmiddelen in fysieke winkels; Bol.com is een online detailhandel met een focus op boeken, elektronica en speelgoed. Beide bedrijven vullen elkaar dus goed aan.

In de zes jaar na de overname is de omzet van Bol.com ruimschoots verviervoudigd, tot 1,6 miljard euro in 2017. Qua groei zit het dus wel goed, ook al is Bol.com op papier niet winstgevend.

Toch zagen consumenten weinig van de samenwerking tussen Bol.com en Ahold Delhaize, dat met Albert Heijn ook de grootste supermarktketen van Nederland bezit. Een pakketje van Bol.com kun je afhalen bij een AH-vestiging, maar dat was het ook wel.

Samenwerking aan de achterkant

Volgens CEO Huub Vermeulen van Bol.com zat de samenwerking tot nu toe voornamelijk aan de achterkant, zei hij eerder dit jaar tegen Business Insider.

“We zijn begonnen met de dingen die het dichtstbij liggen. Denk aan gezamenlijke promoties, inkoopkanalen en vooral het delen van kennis op technisch vlak”, aldus Vermeulen. “Het zijn dingen die wel werken, maar helaas minder zichtbaar zijn voor de klant. Daar zul je in de toekomst nog meer van gaan zien.”

Bol.com en Albert Heijn hebben de afgelopen jaren meerdere pilots gedaan, die zich veelal in de winkel afspelen. Nu is er dus online een vergaande samenwerking.

En dat is logisch, want consumenten bestellen steeds meer via internet – ook boodschappen. Nederlanders zijn inmiddels koploper in de EU als het gaat om online levensmiddelen bestellen.

Ahold Delhaize wil daarin mee. Het concern mikt op een omzet uit onlinewinkels van 5 miljard euro in 2020. Vorig jaar verkocht het concern voor 2,8 miljard euro aan producten via zijn webwinkels.

LEES OOK: Retailexperts: Mediamarkt verliest online de strijd met Coolblue en Bol.com