• Max Verstappen en Lewis Hamilton kwamen zondag opnieuw in botsing tijdens de Grand Prix van Italië.
  • De titelrivalen probeerden naast elkaar door de eerste chicane te komen, maar stuiterden er beiden af.
  • Coureurs Scott Mansell en Bradley Philpot analyseren de crash en wijzen een schuldige aan.

De strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton om de F1-titel ontvlamde zondag opnieuw in Italië. Op het circuit van Monza kwamen de kemphanen in botsing en eindigden in de grindbak. De Red Bull van Verstappen belandde daarbij boven op de bolide van zijn Mercedes-rivaal.

Eerder dit seizoen was er een incident tussen Hamilton en Verstappen op Silverstone. In de eerste ronde van de race tikte Hamilton de Nederlander op zijn achterwiel, waarna Verstappen op hoge snelheid de bandenstapels in vloog.

De wedstrijdleiding bestrafte de Brit met een tijdstraf van 10 seconden en wees daarmee een schuldige aan. Dat weerhield Hamilton er niet van om drie ronden voor het einde Ferrari-coureur Charles Leclerc te passeren en de overwinning te grijpen.

Lees ook: Gaf Hamilton een tik of liet Verstappen niet genoeg ruimte? Een professionele coureur analyseert de crash op Silverstone

Op Monza konden beide coureurs hun weg niet vervolgen. Daarmee behield Verstappen zijn voorsprong in de WK-stand op Hamilton van vijf punten.

Crash op Monza: wie zat fout?

In Italië ging het mis in de 26e ronde. Hamilton kwam uit de pits en zag in zijn spiegels Verstappen aankomen die twee ronden daarvoor banden had gewisseld. De Nederlander waagde een ultieme poging om Hamilton in te halen in de krappe chicane.

Verstappen prikte zijn wagen buitenom in de eerste rechter bocht en zat voor de volgende knik naar links aan de binnenkant. Hamilton liet ruimte, maar niet genoeg. Verstappen kwam op de hoge ‘sausage kerb’ terecht en knalde tegen de Mercedes. De Red Bull schoot over de auto van Hamilton heen en de twee kwamen vast te zitten in de grindbak.

“That’s what you get when you don’t leave the space”, riep Verstappen over de boordradio. De stewards trokken na de race een andere conclusie. Verstappen moet over twee weken bij de Grote Prijs van Rusland voor straf drie plaatsen naar achteren op de startopstelling.

Volgens de stewards zat Hamilton 50 meter voor de bocht “duidelijk” voor Verstappen, die echter later remde en daardoor naast de Mercedes-kwam. “Toch kwam de auto met nummer 33 geen moment voorbij het voorwiel van auto 44”, staat in de uitspraak. Verstappen, die met nummer 33 rijdt, had volgens de stewards daarom moeten inhouden in plaats van te proberen om Hamilton in de chicane in te halen.

Analyse van professionele coureurs

De Britse coureur Scott Mansell (geen familie van oud-wereldkampioen Nigel Mansell) analyseert de crash tussen Hamilton en Verstappen op zijn YouTube-kanaal Driver61, waar hij veel wetenswaardigheden over racen, inhalen en autobeheersing post.

Volgens Mansell was Verstappen een stuk agressiever dan Hamilton en dook hij in het minieme gat dat de Brit openliet aan de binnenkant. De zevenvoudig wereldkampioen had Verstappen meer af kunnen knijpen om hem te dwingen de chicane af te snijden.

Mansell beschouwt de crash als een race-incident en vindt niet dat een van de twee coureurs schuldig is.

Bekijk de analyse van Mansell in de video hieronder:

De Britse coureur Bradley Philpot, onder meer tweevoudig kampioen in de VLN SP2T-klasse, heeft een andere lezing van de crash. In de podcast Missed Apex stelt hij dat Verstappen zijn boekje te buiten is gegaan.

De eerste chicane op Monza is zeer krap. Met de lijn die Verstappen koos, had hij de bocht nooit kunnen halen, stelt Philpot. Hij speculeert dat Verstappen de onmogelijke actie probeerde in de wetenschap dat hij zijn WK-voorsprong zou behouden als ze er samen af zouden gaan.

Wat Philpot vooral steekt, is de houding van Verstappen. In de eerste ronde van de race duwde Verstappen Hamilton van de baan, waarna de Brit eieren voor zijn geld koos en de chicane afsneed. Toen Hamilton bij de crash hetzelfde deed bij Verstappen reageerde de Nederlander verbolgen. Met andere woorden: Verstappen vindt dat iedereen altijd voor hem aan de kant moet.

“Het is een giftige, vreselijke racehouding als coureur”, zegt Philpot. “Max Verstappen heeft niet recht op de hele baan.”

Bekijk de analyse van Philpot in de video hieronder:


Lees meer over de Formule 1 en Max Verstappen: