• Op 5 september racet de Formule 1 na 36 jaar weer op  Zandvoort.
  • De geschiedenis van het circuit in de duinen gaat terug tot de jaren dertig van de vorige eeuw.
  • Wij zetten tien bijzondere feitjes op een rij over Circuit Zandvoort en de Formule 1.

Begin september is het zover: dan keert het Formule 1-circus na 36 jaar afwezigheid terug in de duinen van Zandvoort. Het markeert een mijlpaal in de geschiedenis van het circuit dat van 1952 tot en met 1985 Formule 1-races heeft gehuisvest.

Zandvoort heeft racelegendes over het asfalt zien razen en ook enkele verschrikkelijke ongelukken voorbij zien komen – sommige met dodelijke afloop.

Nu staan we aan het begin van hopelijk een nieuwe glorietijd in de F1-historie, met mogelijk een hoofdrol voor Max Verstappen.

Als opwarmertje voor het Grand Prix-weekend selecteerden wij tien feitjes over Circuit Zandvoort en Max Verstappen die je waarschijnlijk nog niet wist. Start de motoren!

1. Eerste winnende Nederlander in de Formule 1

We hopen het allemaal, en we gunnen het Max: de winst. Als hem dat lukt, is dat niet alleen een mooi aantal punten in het kampioenschap waardoor hij nog steeds kan zou maken om wereldkampioen te worden, hij is dan ook de allereerste Nederlander die op Nederlandse bodem een Formule 1-race wint. Max is sowieso de enige Nederlander die ooit een Formule 1-race heeft gewonnen.

2. Meerdere huidige Formule 1-coureurs wonnen al op Zandvoort

Max heeft overigens al eens gewonnen op het duinencircuit. In 2014 pakte hij de winst in de Masters of Formula 3, een jaarlijks terugkerende race die werd gezien als een van de belangrijkste races in de Formule 3-klasse. Voor hem kwamen andere huidige Formule 1-coureurs als Lewis Hamilton (2005), Valtteri Bottas (2009 en 2010) en Antiono Giovinazzi (2015) ook als eerste over de streep in Zandvoort.

3. Max is de snelste coureur ooit op het circuit

Tot nu toe is Max de snelste coureur op het circuit van Zandvoort ooit. Hij reed de snelste ronde tijdens een demo met een oudere Formule 1-bolide uit 2018. Daarmee zette hij een tijd neer van 1:19,511. Bijna twee seconden sneller dan Klaas Zwart die 1:21,044  nodig had in zijn Jaguar R5 Formule 1-wagen uit 2004.

Max Verstappen in maart 2020 tijdens een demo in de Hugenholzbocht. Foto: ANP
Max Verstappen in maart 2020 tijdens een demo in de Hugenholzbocht. Foto: ANP

4. Formule 1 was niet interessant

Tot Max Verstappen zijn opwachting maakte in de Formule 1 was een terugkeer van de koningsklasse naar Nederlands grondgebied ondenkbaar. Pas toen bleek dat Verstappen lekker mee kon komen en flink wat fans trok naar de Jumbo Racingdagen, nam de organisatie contact op met de Formule 1. Het lobbywerk van prins Bernhard van Oranje, racefanaat en eigenaar van Circuit Zandvoort, deed de rest.

5. Vlak na de Tweede Wereldoorlog werd er onofficieel geracet

De eerste Grand Prix van Zandvoort werd in 1948 gehouden, maar het Formule 1-kampioen bestond toen nog niet. Dat ging pas in 1950 van start.

Vanaf 1950 heette de race officieel de Grand Prix van Nederland, maar telde ook toen nog niet mee. Pas in 1952 maakte Zandvoort deel uit van het officiële Wereldkampioenschap Formule 1. Het was toen een van de acht races dat seizoen.

6. Van stratenrace naar circuit

Het idee voor Circuit Zandvoort ontstond in de jaren 30 toen het dorp besloot een race door de eigen straten te houden. Dit bleek zo succesvol dat de burgemeester bedacht een circuit aan te leggen. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten, maar het idee bleef bestaan. In 1948 werd de eerste versie van het circuit geopend.

7. De Duitsers legden onbewust een deel van het circuit aan

Voor de eerste versie van het circuit werd gebruik gemaakt van wegen die aangelegd waren door Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. De burgemeester van Zandvoort overtuigde de bezetters er destijds van dat het een goed plan was om een lange, rechte paradeweg aan te leggen. Die weg en andere werden later onderdeel van het circuit.

8. Hoe komt de Tarzanbocht aan zijn naam?

De Tarzanbocht is de eerste bocht na het rechte stuk en waarschijnlijkste de bekendste van het circuit. Maar hoe komt de bocht aan zijn naam? Daarover doen verschillende verhalen de ronde.

De mooiste en bekendste draait om de volkstuintjes die er vroeger op de plek van het circuit lagen. Een beruchte Zandvoorter ging niet zomaar akkoord met de plannen voor de bouw en wilde zijn lapje grond niet opgeven. Hij stemde uiteindelijk in op voorwaarde dat de bocht op zijn tuingrond zijn naam zou dragen. De nogal brede man had in het dorp de bijnaam Tarzan.

Volgens anderen is dit een broodjeaapverhaal en is de bocht vernoemd naar de wals die is gebruikt om het asfalt van de baan plat te maken. Die wals had de bijnaam Tarzan.

De huidige layout van Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race. Afbeelding: ANP Infographics
De huidige layout van Circuit Zandvoort voor de Formule 1-race. Afbeelding: ANP Infographics

9. Van 4,2 kilometer naar 2,5 kilometer

In 1989 werd het circuit bijna gehalveerd van 4,2 kilometer naar 2,5 kilometer. Waarom? Omdat omwonenden steeds meer klaagden over geluidsoverlast. Ook ging het financieel niet goed met het circuit waardoor er werd besloten om kosten te besparen door het circuit in te korten. Dit bleef zo tot 1999 toen Zandvoort een licentie van de overheid kreeg om weer uit te breiden.

10. Racen met de benenwagen

Niet alleen auto’s en motoren racen op het circuit, ook hardlopers zijn er welkom. Een keer per jaar wordt er de Zandvoort Circuit Run georganiseerd. Er lopen dan zo’n 13.000 mensen meerdere rondes over het circuit en door het naastgelegen dorp.

Meer over Formule 1? Check dan ook eens deze artikelen: