Gezond en plantaardig ijs is enorm in opkomst, meldt vaksite Distrifood. Aten we in 2016 nog voor 604.000 euro aan vegan ijs weg uit Nederlandse supermarkten, in 2018 groeide dit naar 3,7 miljoen euro omzet. Dat is ruim zes keer zoveel.

We gaan duidelijk voor de meer gezonde ijsjes. Vooral de vegan Magnums en plantaardig ijs van Alpro doen het goed bij consumenten, al blijft het natuurlijk nog een klein deel van de totale ijsmarkt.

Laat onverlet dat we steeds meer ijs eten met z’n allen. Is dat omdat de aarde opwarmt? Volgens Distrifood zijn warme zomers niet de enige oorzaak, maar spelen stijgende temperaturen zeker een rol bij de toenemende ijsomzetten van supermarkten. Zo was de lange, hete zomer van 2018 goed voor een totale ijsomzet van 333 miljoen euro, 17 procent meer dan in 2017.

Ook 2019 belooft weer veel moois met een stijging ten opzichte van 2018. De eerste twintig weken van 2019 aten we 155 miljoen ijsjes ter waarde van ruim 328 miljoen euro. Dat zijn 6,3 miljoen ijsjes meer dan in de eerste 20 weken van 2018.

Ondanks het matige voorseizoen kunnen de Nederlandse ijssalons nog een goede zomeromzet behalen. Dat zegt Theo Clevers, voorzitter van de vereniging van SVH Meesterijsbereiders en eigenaar van Clevers ijssalons. In mei dit jaar was de ijsverkoop 8 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, maar als het goede weer de komende weken doorzet dan verwacht Clevers dat de achterstand halfverwege juli is ingehaald. Hij voorziet dat de omzet in juni 20 tot 30 procent hoger zal liggen dan afgelopen jaar. Yoghurt- en sorbetijs van vers fruit doen het volgens hem extra goed dit jaar. ,,Mensen willen gezonder ijs eten, ze vinden het niet erg om daar wat meer voor te betalen'', zegt de ijsjesverkoper. Vooral yoghurtijs is volgens hem in opmars. De verkoop daarvan ligt dit seizoen 15 tot 20 procent hoger dan vorig jaar. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) legt uit dat een paar dagen goed weer voldoende is om de consument in een zomerstemming te brengen. Een woordvoerder: ,,Het voorseizoen was slecht voor de ijsverkoop, maar we zien nu dat de verkoop goed op gang komt.'' Clevers legt uit dat de ijsverkoop zich elk jaar anders ontwikkelt: ,,Vorig jaar was het voorseizoen erg goed, de zomer was teleurstellend, maar het naseizoen heeft het toen weer goedgemaakt. Als de ijssalons dezelfde omzet als vorig jaar draaien, dan is het prima''.

Ook een luxueuzer, ruimer en gezonder assortiment helpt

Maar warmte is dus niet de enige reden. Distrifood noemt ook “verluxing en uitrol van nieuwe varianten” als oorzaken van de sterk gestegen ijsomzetten. Denk bij die verluxing aan producten als de gin-tonicijsjes van Aldi of andere mocktail- en cocktailvarianten.

Naast luxevarianten stijgt het aandeel gezond ook, iets waar met name supermarkten sterk van profiteren getuige de stijging van het aantal concepten waterijs op basis van echte stukjes fruit of zelfs groenten. We willen gezonder eten, blijkbaar hoort gezonder snoepen daar ook bij.

Desgevraagd verklaren retailers dat er een toenemende vraag is naar ijs “met andere ingrediënten dan de gebruikelijke”. Dus niet alleen ijs met stukjes appel of bloemkool, maar ook gewoon ijs met minder suiker of lactose- en glutenvrij. Dit is trouwens geen 2019-dingetje, maar een trend die al eerder inzette. Zo legde Jumbo in 2017 al het ijsmerk Koupe in het schap, een ijslijn van vaderlandse bodem met minder suikers en vetten en meer vezels en eiwitten.

Zowel schepijs als multipacks beleven een onmiskenbare groei, maar staan niet verhouding tot de groei die veganistisch ijs doormaakt. Plantaardig ijs zit in de lift, en niet zo’n beetje ook. En dit is naar alle waarschijnlijk nog maar het begin. We gaan zien wat de zomer van 2019 ons gaat brengen qua ijsomzetten.

Lees meer: